RM2 juta bagi Skim Jaminan Modal Kerja

Friday, September 25, 2009

KUALA LUMPUR: Kerajaan memperuntukkan RM2 bilion lagi bagi Skim Jaminan Modal Kerja (WCGS) untuk memenuhi sambutan menggalakkan daripada orang ramai.

Skim tersebut diuruskan oleh SME Bank, agensi di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

MITI dalam satu kenyataan di sini, hari ini, berkata peruntukan itu dibuat menerusi penempatan semula dana daripada Skim Jaminan Pinjaman Penyusunan Semula Industri (IRLGS).

Sehingga 16 September, kementerian itu berkata, kelulusan diberikan bagi skim WCGS dan IRLGS oleh SME Bank adalah masing-masing sebanyak RM130 juta membabitkan 51 pemohon dan RM63.376 juta membabitkan 11 pemohon.

Menterinya, Datuk Mustapa Mohamed, yang gembira dengan perkembangan ini menggesa perusahaan kecil dan sederhana (PKS) menggunakan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan itu untuk meningkatkan operasi perniagaan dan produk mereka.

Usahawan PKS yang berminat memohon skim tersebut menerusi bank tersebut boleh menghubungi mana-mana cawangannya untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Di bawah pakej rangsangan kedua, kerajaan memperuntukkan RM10 bilion bagi Skim Jaminan untuk menggalakkan berian pinjaman bank, terutamanya bagi PKS.

Ia termasuk WCGS yang akan membolehkan syarikat Malaysia dari semua sektor ekonomi memperoleh pinjaman berjumlah RM50,000 hingga RM10 juta bagi modal kerja mereka dengan jaminan daripada kerajaan sehingga 80 peratus daripada pinjaman itu.

Kemudahan tersebut tersedia bagi syarikat dengan pegangan ekuiti kurang daripada RM20 juta. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya