11 Usahawan Wanita Berjaya Kongsi Pengalaman

Wednesday, January 5, 2011

Seramai 11 usahawan wanita berjaya akan berkongsi pengalaman dalam bidang perniagaan dan pembangunan ekonomi dengan peserta Persidangan Ekonomi Wanita Malaysia-China-Asia Pasifik yang akan berlangsung pada 4 hingga 6 Mac ini.

Pengerusi persidangan itu, Datin Paduka Chew Mei Fun berkata, antara pengusaha wanita terlibat ialah Ketua Eksekutif Kumpulan Securiforce, Datuk Dr. Maznah Hamid; Pengerusi Hong Leong Assurance, Loh Guat Lan serta Pengarah Sistem Cisco, Anne Abraham.

Menurutnya, program bertempat di sebuah hotel di Petaling Jaya, Selangor itu diadakan sempena sambutan ulang tahun ke-100 Hari Wanita Antarabangsa.

"Persidangan ini merupakan landasan untuk wanita mendapatkan galakan dan dorongan bagi meningkatkan lagi keuntungan perniagaan pada masa depan.

"Menerusi persidangan ini diharap golongan wanita dapat berdiri setaraf dengan golongan lelaki dalam industri perniagaan," katanya pada sidang akhbar mengenai persidangan itu di sini hari ini.

Persidangan itu dianjurkan oleh Persatuan Persahabatan Malaysia-China dan Persatuan Kebudayaan dan Kesenian Malaysia-China serta disokong oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Tambah Mei Fun, beberapa topik menarik akan dibincangkan antaranya faktor yang membuatkan wanita lebih bijak menguruskan kewangan, cara untuk menjadi seorang eksekutif serta peluang dan peranan wanita dalam transformasi ekonomi.

Menurutnya, antara tetamu yang akan hadir ke persidangan itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala.

Beliau berharap masyarakat akan mengubah pandangan dan pemikiran mereka terhadap wanita berikutan kejayaan yang ditunjukkan oleh semakin ramai golongan itu.

"Saya berharap masyarakat akan mengiktiraf peranan dan sumbangan wanita. 

"Kami mahu golongan lelaki dan wanita bekerja bersama-sama dan memanfaatkan bakat dan daya saing wanita dalam pelbagai bidang," katanya. - UTUSAN

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya