100,000 kanak-kanak belum daftar sekolah

Thursday, September 17, 2009

IPOH: Kira-kira 100,000 kanak-kanak yang sepatutnya memulakan persekolahan pada 2010 dipercayai masih belum didaftarkan di sebarang sekolah, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong.

Beliau berkata, kebanyakan mereka tinggal di luar bandar dan kawasan pedalaman.

"Pihak kementerian peka dengan masalah ini dan akan memastikan hasrat kerajaan menjadikan keciciran sifar akan terlaksana dengan membekalkan kemudahan pendidikan yang berkualiti.

"Kementerian Pelajaran menyediakan peruntukan RM4 bilion setahun bagi menyediakan kemudahan seperti Rancangan Makanan Tambahan, buku teks, insentif perjalanan ke sekolah bagi murid yang tidak mampu, serta biasiswa persekutuan," katanya selepas menyampaikan sumbangan Program Bantuan Pelajar di SJK (C) Perak di sini hari ini.

Dr Wee berkata, alasan kemiskinan dan tempat tinggal jauh di pedalaman sepatutnya tidak timbul sekarang kerana pelbagai kemudahan dan bantuan telah disediakan.

Beliau berkata, semua Pejabat Pendidikan Daerah telah diminta mengesan kanak-kanak yang masih belum bersekolah di setiap daerah supaya mereka dapat disekolahkan segera. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya