Tahfiz ubah masa depan pelajar miskin

Tuesday, September 15, 2009


PELAJAR tahfiz di Masjid Bandar Kota Kinabalu membasuh dan menjemur pakaian sendiri.

KOTA KINABALU 14 Sept. - Penubuhan Pusat Pengajian Tahfiz al-Quran As-Syafibiyah (PPTQAS) di sini memberi nafas baru dan sinaran masa depan kepada pelajar miskin dan mereka yang kurang berpotensi dalam pendidikan formal.

Seorang pelajar, Abdul Basir Ismail, 18, berkata, pusat tersebut telah banyak mengubahnya menjadi insan yang berguna dan taat kepada agama.

"Semasa mula datang di sini dulu perangai saya agak teruk tetapi sekarang saya rasa ada perubahan.

"Kini saya nampak masa depan dan matlamat hidup saya malah selepas habis belajar di sini ustaz bercadang menghantar saya ke Indonesia untuk sambung belajar," katanya yang berasal dari Pulau Banggi, Kudat.

Menurut anak bongsu dari tujuh beradik ini, dia dihantar oleh bapa saudaranya ke pusat itu selepas tamat tahun enam kerana tidak mahu membebankan ibunya selepas kematian bapanya.

Katanya, walaupun hanya diberi duit belanja antara RM20 dan RM50 sebulan dia tetap bersyukur dapat meneruskan pelajaran di situ.

Seorang lagi pelajar, Abdul Rahman Mohd. Yassin, 11, berkata, dia tidak bersekolah kerana keluarga tidak mampu menampung kos persekolahan.

"Alhamdulillah pak cik saya menanggung perbelanjaan saya di sini," katanya yang berasal dari Tawau.

Seorang lagi pelajar, Sulaiman Jamdani, 8, berkata, dia baru memasuki pusat itu pada Mei lalu selepas berhenti sekolah kerana keluarga tidak mampu menampung pembiayaan.

"Saya amat seronok belajar di sini kerana abang saya juga turut sama belajar di sini," kata anak bongsu dari enam adik beradik ini.

Seorang lagi pelajar, Mohd. Ayaz Suhude, 17, dari kampung Bahagia, Sandakan berkata, dia meneruskan pembelajaran di sini kerana minatnya terhadap pelajaran agama.

"Sebenarnya saya minat belajar di sekolah tetapi lebih suka belajar agama," katanya yang hanya bersekolah sehingga tingkatan tiga sebelum dihantar ke pusat ini pada 2007.

Bagi saudara baru, Khairullah Totoh, 16, dia berazam mendalami ajaran Islam dan mempelajari al-Quran di sini.

"Saya mula belajar di sini pada Jun lalu selepas dibawa oleh seorang pendakwah," katanya yang berasal dari Kampung Paitan, Sugud.

Beliau berharap suatu hari nanti adik-adiknya juga akan dapat dibawa belajar agama di pusat tahfiz tersebut. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya