Ekonomi kukuh suku keempat

Friday, September 25, 2009


Zeti Akhtar Aziz (tengah) berbual dengan Naib Presiden Eksekutif Bank Rizab Persekutuan New York, Thomas C Baxter sambil diperhatikan oleh Hakim Mahkamah Keadilan Diraja United Kingdom, William Blair selepas merasmikan Persidangan Sekolah Undang-Undang Kewangan dan Perbankan Bank Negara Malaysia-Bank-Bank Pusat Asia Tenggara 2009 di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 24 Sept. - Ekonomi Malaysia dijangka mencatatkan pertumbuhan positif pada suku keempat ekoran pengukuhan dalam permintaan domestik.

Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, bagaimanapun sektor luaran perlu mengalami pengukuhan yang sama untuk memastikan ekonomi negara kembali berada di landasannya.

''Kita sedang melihat pemulihan dalam permintaan domestik dan ia adalah positif.

''Tetapi sektor luaran masih menjadi penyumbang yang signifikan kepada ekonomi dan kita menjangkakan permintaan bagi sektor luaran semakin baik pada suku ketiga dan mengalami pertumbuhan positif pada suku keempat,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan ucaptama pada persidangan Sekolah Undang-Undang Kewangan dan Perbankan Bank Negara Malaysia-Bank-Bank Pusat Asia Tenggara 2009.

Zeti berkata, pemulihan dalam permintaan domestik disokong oleh pakej rangsangan fiskal dan dasar monetari.

Berikutan itu, kata beliau, bank pusat itu akan mengekalkan kadar faedah semasa kerana ia berada pada tahap yang sesuai kecuali terdapat perubahan yang ketara.

''Prestasi ekonomi bertambah baik tetapi pada peringkat awal ekonomi dijangka mengalami pertumbuhan sederhana. Pertumbuhan yang lebih baik akan hanya dilihat pada tahun depan,'' jelas beliau.

Ditanya sama ada negara akan mengalami pemulihan berbentuk W, beliau hanya berkata, Malaysia tidak mengalami masalah kredit dan institusi kewangan negara kekal kukuh dan masih berupaya menyediakan pinjaman bagi perniagaan domestik.

''Persekitaran perniagaan domestik sekarang begitu dinamik dan bertambah baik lagi pada masa depan,'' tambahnya.

Malah, beliau optimis negara akan mencatatkan pertumbuhan positif pada suku keempat tahun ini walaupun Bank Pembangunan Asia (ADB) mengunjurkan ekonomi negara menguncup sebanyak 3.1 peratus.

Keyakinan itu mengambil kira pertumbuhan positif permintaan luar yang semakin baik pada suku ketiga.

Dalam pada itu, beliau berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bakal mengumumkan semakan semula Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada Bajet 2010 yang dijadual pada 23 Oktober ini. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya