RM3.97 juta taja 822 pelajar ikuti KIBA

Saturday, August 29, 2009

KUANTAN 28 Ogos – Yayasan Pahang membelanjakan sebanyak RM3.97 juta sejak tahun 1992 bagi menaja seramai 822 pelajar mengikuti Kursus Intensif Bahasa Arab (KIBA).

Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, pihak yayasan juga telah membelanjakan RM29 juta bagi menaja pelajar menyambung pengajian mereka ke Mesir, Jordan dan Maghribi.

‘‘Jumlah peruntukan yang besar ini, jelas menunjukkan kerajaan negeri melalui Yayasan Pahang, begitu konsisten untuk melahirkan lebih ramai generasi berpendidikan tinggi terutama di kalangan pelajar aliran agama,” katanya.

Beliau berucap pada majlis penyampaian sijil KIBA kepada 120 pelajar Kolej Antarabangsa IKIP di Kompleks Yayasan Pahang, Tanjung Lumpur di sini, semalam.

Turut hadir Pengurus Besar Yayasan Pahang, Datuk Saariah Saad dan Pengarah Maahad Tahfiz Pahang, Datuk Zulkifli Ali.

Pelajar terbabit akan melanjutkan pengajian mereka ke beberapa universiti terpilih di Mesir, Jordan dan Mahgribi.

KIBA dianjurkan oleh Kolej Antarabangsa IKIP dengan kerjasama Universiti Yarmouk Jordan untuk meningkatkan kemahiran dan keyakinan pelajar terbabit berkomunikasi dalam bahasa Arab.

Adnan berkata, beliau percaya pelajar terbabit mampu mengekalkan nilai dan norma jati diri Melayu meskipun tidak berada di dalam negara.

‘‘Janganlah terpengaruh dengan budaya negatif yang melalaikan dan boleh merosakkan jiwa. Pastikan masa tidak dibazirkan dengan perkara tidak berfaedah,” katanya.

Sementara itu, beberapa pelajar yang ditemui mengakui KIBA membantu meningkatkan penguasaan bahasa Arab mereka sebelum melanjutkan pengajian ke Timur Tengah dijadual bulan depan.

Mereka turut melahirkan rasa teruja untuk melanjutkan pengajian ke seberang laut bagi menimba ilmu pengetahuan dan pulang ke tanah air berbakti kepada agama, bangsa dan negara.

Muhammad Abdillah Mohd. Sarif, 20, berkata, beliau akan melanjutkan pengajian dalam tahun tiga dan empat di Universiti Yarmouk Jordan dalam bidang syariah, ekonomi dan perbankan Islam.

‘‘Saya bercita-cita menjadi pakar ekonomi Islam,” katanya yang merupakan anak ketiga daripada lapan beradik.

Muhammad Suleiman Syed Ibrahim, 21, pula berkata, beliau akan melanjutkan pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir dalam bidang Qur‘an wal qiraat.

‘‘Saya yakin boleh melakukan. Kalau orang lain boleh buat kenapa saya tidak,” katanya yang mahu menjadi ulama profesional.

Bagi Nurul Husna Mohamad Tawpik, 18, pula, beliau hendak menjadi penterjemah selepas menamatkan pengajian di Maghribi kelak. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya