Ambil peluang jadi usahawan

Tuesday, August 18, 2009


HASAN Malek melawat ladang Projek Berkelompok AET Ternakan Lembu Fidlot di Ladang Lembu Fidlot Inas, Johol, Negeri Sembilan, semalam.

KUALA PILAH 17 Ogos - Projek Aktiviti Ekonomi Tambahan (AET) menerusi Program Ternakan Lembu Fidlot yang digerakkan oleh RISDA di kalangan pekebun kecil mampu melahirkan lebih ramai usahawan di negara ini.

Timbalan Menteri Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hasan Malek berkata, usaha itu hanya mampu dicapai jika peserta beri komitmen yang padu dalam jayakan program tersebut.

"Program Ternakan Lembu Fidlot oleh RISDA bukan saja bertujuan menjana pendapatan tambahan di kalangan orang kampung, tapi pada masa yang sama dapat melatih mereka menjadi usahawan.

"Ia mampu dicapai jika mereka bersungguh-sungguh membabitkan diri dalam aktiviti itu dan tidak lepas tangan dengan menyerahkan semua kerja kepada pihak lain memandangkan ia diadakan berkelompok," kata beliau.

Beliau berkata demikian setelah merasmikan majlis Penyampaian Dividen Projek Berkelompok AET Ternakan Lembu Fidlot dan Penyerahan Kunci Program Bantuan Rumah (PBR) di Ladang Lembu Fidlot Inas, Johol di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Pengarah RISDA, Datuk Mohammad Izat Hasan.

Hasan menambah, dalam program tersebut para peserta diberi peluang menguruskan aktiviti perladangan dan pemasaran hasil ternakan mereka secara cekap melalui penyatuan pekebun-pekebun kecil.

"Aktiviti ini mampu memahirkan mereka dalam bidang pengurusan perniagaan agar mereka boleh menceburi perniagaan yang berskala besar. Kerajaan berharap semua peserta merebut peluang ini sebaik mungkin," kata beliau.

Sementara itu, dalam majlis tersebut 86 peserta dari tiga kelompok Program Lembu Fidlot itu menerima agihan dividen bagi 2008 yang berjumlah RM35,190.

Hasan memberitahu, agihan dividen tersebut yang dibuat secara tunai setiap dua kali setahun diharapkan mampu meringankan beban peserta dalam kehidupan seharian.

"Dividen ini bukti kesungguhan kerajaan membantu mereka diharapkan dapat membantu terutama ketika kita hendak menyambut musim perayaan tidak lama lagi," tambah beliau.

Dalam majlis yang sama, 20 penduduk kampung menerima bantuan rumah daripada RISDA yang bernilai RM33,000 sebuah.

Mohammad Izat berkata, bantuan rumah tersebut juga merupakan salah satu usaha kerajaan untuk membantu masyarakat luar bandar yang berpendapatan rendah.

"RISDA juga telah mengenal pasti sejumlah 64 orang yang layak untuk mendapat rumah baru dan 33 rumah untuk dibaik pulih di daerah Kuala Pilah dan Jempol.

"Daripada jumlah tersebut, 20 rumah telah siap dan diserahkan kunci pada hari ini," kata beliau. - Utusan Malaysia.

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya