Menghapuskan miskin tegar

Monday, August 31, 2009


Zambry Abd. Kadir diiringi S.Veerasingham melawat kawasan rumah usang milik N.Rajah (kiri) di Buntong, baru-baru ini.


IPOH 30 Ogos - Sebuah yayasan bagi membasmi masalah kemiskinan tegar di kalangan penduduk negeri Perak akan ditubuhkan selewat-lewatnya pada penghujung tahun ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, yayasan dikenali sebagai Yayasan Bina Upaya (YBU) itu akan bertanggungjawab terhadap kira-kira 4,000 penduduk miskin tegar.

Katanya, penubuhan YBU merupakan salah satu langkah yang diambil oleh kerajaan negeri bagi menghapuskan kemiskinan tegar terutamanya di kalangan ibu tunggal dan mereka yang tidak mempunyai tempat bergantung.

''Kerajaan negeri tidak mempunyai peruntukan khas untuk yayasan ini, tetapi akan bergantung kepada sumbangan dari organisasi atau syarikat yang sanggup menghulurkan bantuan.

''Kita mengalu-alukan organisasi yang ingin menghulurkan sumbangan kepada yayasan dan mereka akan diberikan pengecualian cukai," katanya kepada pemberita selepas melawat tiga buah rumah penduduk miskin di sekitar Jelapang dan Buntong di sini kelmarin.

Pengumuman mengenai penubuhan yayasan itu dibuat oleh Zambry pada 8 Jun lalu dan nama yang dicadangkan pada peringkat awal ialah Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK).

Penubuhan yayasan tersebut antara lain bertujuan memastikan segala sumber yang ada dapat disalurkan melalui satu saluran.

Sementara itu, mengulas mengenai lawatannya, Zambry berkata, ia merupakan antara pendekatan 'turun padang' oleh kerajaan negeri untuk melihat sendiri masalah dan membantu penduduk miskin.

Beliau meluangkan masa kira-kira dua jam melawat tiga rumah yang dihuni keluarga miskin termasuk sebuah keluarga ibu tunggal di sini.

Katanya, kerajaan negeri akan menghulurkan bantuan bagi membaik pulih dan membina rumah penduduk terbabit.

''Mereka akan dibantu mengikut keperluan seperti menggantikan bumbung dan membina rumah baru. Apa yang penting, penduduk perlu memilik rumah yang boleh dihuni," katanya.

Turut menemani Zambry dalam lawatan itu ialah Penasihat Hal Ehwal Masyarakat India kepada Menteri Besar, Datuk S. Veerasingham. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya