Ramuan madu dukung anak dipasarkan

Saturday, August 15, 2009


Abdul Razak Walad menunjukkan produk kombinasi madu asli dengan herba dukung anak di Napuh, Jitra, Kedah.

JITRA 14 Ogos - Sejak zaman dahulu, madu digunakan sebagai agen penyembuh penyakit dalam kehidupan masyarakat Melayu.

Pelbagai petua kesihatan yang menggunakan madu diturunkan melalui lisan dari satu generasi ke generasi yang lain.

Namun, ramuan madu dicampur dengan pokok dukung anak atau nama saintifiknya Phyllanthus jarang kita dengar dan ramuan tersebut digunakan oleh Abdul Razak Walad, 55, untuk dijadikan produk utama keluaran syarikatnya, Perfect Instinct Sdn. Bhd.

Jelas Razak yang merupakan bekas pengarah di sebuah agensi kerajaan, dia mendapat tahu mengenai khasiat madu yang dicampur dengan pokok dukung anak ketika berada di Patani, Selatan Thailand pada tahun 1999.

"Di sana saya bertemu dengan seorang lelaki berusia 100 tahun namun orang itu masih sihat dan tidak mempunyai apa-apa penyakit.

"Jadi, saya pun cungkil rahsia lelaki ini dan dia terus memberitahu tiap-tiap hari dia amalkan minum madu bersama campuran pokok dukung anak," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Selepas itu katanya, beliau sendiri mula mengamalkan meminum madu yang dicampur dengan pokok dukung anak dan mendapati tubuhnya menjadi lebih bertenaga dan segar.

"Saya mula menjual produk madu dukung anak ini kepada ahli keluarga dan mendapat maklum balas yang positif daripada mereka.

"Selepas itu barulah saya memberanikan diri untuk menubuhkan syarikat sendiri pada 2005 untuk memasarkan produk ini," katanya.

Buat permulaan jelasnya, produk itu dipasarkan melalui rakan-rakan dan saudara mara terdekat yang berminat untuk menjualnya.

Kini katanya, dalam daerah Kubang Pasu sahaja, sebanyak 3,000 botol diperlukan setiap bulan untuk memenuhi kehendak para pelanggan yang mula percaya akan keberkesanan produk itu.

"Saya memang berhajat untuk memasarkan produk ini ke luar Kedah, namun modal masih belum mencukupi.

"Saya menggunakan modal simpanan serta mendapat bantuan kewangan daripada saudara-mara yang yakin dengan produk madu dukung anak ini," ujarnya.

Abdul Razak memberitahu, selain daripada produk madu dukung anak, syarikatnya mengorak langkah untuk menjual produk-produk herba seperti Zestico Mix, Propolis Premium dan sebagainya.

"Saya memang mahu mengembangkan syarikat ini dan membawa produk-produk herba dari negara ini menembusi pasaran luar negara.

"Sambutan yang diterima daripada orang ramai yang mementingkan kesihatan kini amat menggalakkan dan peluang juga telah terbuka luas bagi pengusaha produk-produk herba di negara ini," katanya.

Produk itu dijual dengan harga RM52 sebotol untuk 450 mililiter (ml) dan mereka yang ingin mendapatkannya boleh berhubung dengan Pegawai Pemasaran syarikat itu, Marzita Muhammad Ismail di talian 019-5053299. - Utusan.

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya