WAJAR : NUTP gesa BTN adakan kursus kenegaraan untuk guru

Thursday, February 18, 2010

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mahu Biro Tatanegara (BTN) mengadakan segera kursus kenegaraan kepada guru bagi sesi 2010 untuk membolehkan mereka menikmati anjakan gaji.

Ramai guru yang masih belum disahkan jawatan bimbang kerana BTN berkemungkinan tidak mengadakan kursus, sedangkan kursus itu perlu dihadiri bagi pengesahan jawatan.

Setiausaha Agung NUTP, Lok Yim Pheng, berkata perkara itu sudah dimaklumkan kepadanya oleh Kementerian Pelajaran atas alasan peruntukan yang tidak mencukupi.

“Guru-guru tidak berpuas hati dan marah kerana salah satu syarat diwajibkan kerajaan untuk disahkan jawatan adalah wajib menghadiri dan lulus kursus BTN.

“Apabila mereka tidak sah jawatan dalam tempoh yang ditetapkan iaitu antara satu hingga tiga tahun, mereka tidak boleh membuat pinjaman rumah dan kereta, selain tidak dapat menyambung pelajaran, ini yang membimbangkan mereka,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Lok berkata, pihaknya turut difahamkan, hanya satu kursus BTN untuk kumpulan itu yang diadakan pada tahun lalu sedangkan begitu ramai guru yang layak untuk disahkan jawatan setiap tahun.

“Kita juga sudah rujuk perkara ini kepada BTN tapi mereka hanya minta guru mendaftar terlebih dulu dan tunggu masa untuk dipanggil. Malah, ada guru yang merayu untuk mengikuti kursus itu tapi akhirnya kecewa,” katanya.

“Kita minta pihak berkaitan bertindak supaya masalah ini diselesaikan dengan baik. Kalau dasarnya perlu diadakan, maka ia patut diadakan supaya guru dapat menjalankan tugas tanpa gangguan,” katanya. - Berita Harian

1 comments:

Unknown said...

elok lah tu. demi pembangunan anak bangsa malaysia. skrang ni terlalu ramai guru2 yg 'terpesong' ideologi mrk...ramai sgt2.

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya