Pusat lulus RM121 juta bina jalan

Sunday, February 28, 2010

JERANTUT 27 Feb. - Kerajaan Persekutuan meluluskan peruntukan RM121 juta untuk fasa pertama projek pembinaan jalan raya dari Kuala Tahan ke Kampung Pagi, Hulu Tembeling yang akan bermula April ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, fasa pertama melibatkan pembinaan jalan raya sepanjang 22.8 kilometer dari Kampung Tuit berdekatan Kuala Tahan ke Kampung Pagi itu dijangka siap dalam tempoh tiga tahun.

Beliau berkata, kerajaan akan memastikan pelaksanaan projek itu tidak akan tertangguh lagi bagi memacu pembangunan sektor pertanian dan pelancongan di daerah tersebut.

"Memang ada dalam rancangan kerajaan untuk pembangunan projek ini dari Kuala Tahan ke Mat Daling menerusi beberapa fasa bagi menyelesaikan masalah dan beban penduduk yang menggunakan pengangkutan bot penambang.

"Kita harap penduduk bersabar kerana pembinaannya akan bermula tidak lama lagi," katanya kepada pemberita ketika meninjau tapak projek jalan raya di Kampung Tuit, Kuala Tahan dekat sini hari ini.

Wan Amizan diminta mengulas laporan Utusan Malaysia pada 24 Februari lalu mengenai rintihan penduduk Hulu Tembeling yang mahu kerajaan menyegerakan pembinaan jalan sepanjang 98 kilometer bermula dari Kuala Tahan ke Kampung Mat Daling.

Menurut beliau, pengumuman kerajaan mengenai projek itu diharap melegakan keresahan lebih 10,000 penduduk Tahan dan pedalaman Hulu Tembeling yang menanti-nantikan kemudahan itu sejak 52 tahun lalu.

"Fasa pertama projek itu melibatkan pembinaan jalan raya sehingga ke Kampung Pagi dan ia sekurang-kurangnya dapat meringankan masalah pengangkutan penduduk yang selama ini terpaksa menggunakan bot penambang di Sungai Tembeling untuk ke bandar Jerantut.

"Pembinaan jalan raya akan mempercepatkan pengangkutan hasil kampung termasuk kelapa sawit, getah dan sayur-sayuran dari pedalaman Hulu Tembeling sekali gus menjimatkan kos petrol ke pusat pengumpulan dan kilang di bandar Jerantut," katanya.

Menurut beliau, kerajaan juga akan mempercepatkan pelaksanaan fasa berikutnya secara berperingkat dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) berasaskan keutamaan ekonomi dan kepentingan sosial penduduk.

Beliau yang juga Ketua Pemuda UMNO Jerantut berkata, kerja-kerja pembinaan akan dimulakan selepas Jabatan Kerja Raya (JKR) dan konsortium yang dilantik selesai menjalankan kajian tanah, jajaran dan memilih kontraktor projek berkenaan.

Projek jalan raya Tuit ke Kampung Pagi, jelas beliau, adalah untuk memacu pembangunan kawasan tanah seluas 600 hektar yang akan dimajukan oleh Felcra Berhad dan Yayasan Pahang dikenali sebagai Projek Ladang Sejahtera Rakyat melibatkan tanaman kelapa sawit. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya