Sate ikan keli tambah pendapatan penternak

Sunday, February 21, 2010


MOHAMAD Hidhir Abu Hassan (dua dari kiri) membakar ikan talapia sambil diperhatikan oleh Rosmawati Ghazali (kiri) pada program promosi ikan air tawar di Jasin, Melaka kelmarin.

JASIN 20 Feb. - Jabatan Perikanan negeri mengambil inisiatif memperkenalkan produk akuakultur baru iaitu sate ikan keli dalam usaha mempopularkan pengeluaran ikan air tawar di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa dan Pertanian negeri, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan berkata, selain mempromosi ternakan ikan air tawar ia juga dapat membantu pengusaha mempelbagai produk ternakan.

Menurutnya, pihak jabatan sedang giat mempromosi sate ikan keli di kalangan pengusaha ikan air tawar dalam usaha membantu golongan itu menambah pendapatan selain menternak ikan.

''Sebagai permulaan, kita akan mempergiatkan penganjuran kursus menghasilkan sate ikan keli anjuran jabatan kepada 351 pengusaha ikan air tawar khususnya mereka yang terbabit dalam penternakan ikan keli.

''Jika semuanya berjalan lancar dan menepati objektif program ini, produk sate ikan keli ini akan dikomersialkan secara serius dalam tahun ini juga," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada program promosi ikan air tawar yang turut dihadiri Pengarah Perikanan negeri, Rosmawati Ghazali di sini hari ini.

Selain itu, kata beliau, langkah Jabatan Perikanan memperkenalkan sate ikan keli ialah bagi meningkatkan populariti ikan air tawar berikutan sambutan yang rendah diterima dari kalangan masyarakat.

Katanya, Jabatan Perikanan akan memfokuskan usaha promosi dan kursus penghasilan sate ikan keli di kalangan pengusaha sebelum memperkenalkannya di pasaran tempatan nanti.

''Pada masa yang sama, pihak jabatan akan mengadakan kempen dan promosi ikan air tawar bagi menggalakkan orang ramai dan pengusaha restoran menghidangkan masakan ikan air tawar kepada pelanggan mereka," kata beliau.

Menurut Mohamad Hidhir, ia bertujuan mendidik masyarakat mengenai khasiat ikan air tawar dan ia bermanfaat dalam mengurangkan risiko serangan sakit jantung.

Kata beliau, sepanjang 2008 lalu, pengeluaran ikan di negeri ini mencapai jumlah 8,686 tan metrik dengan nilai sebanyak RM23.8 juta.

Pada tahun lalu, katanya, jumlah pengeluaran ikan meningkat kepada 331 peratus iaitu sebanyak 28,817 tan metrik dengan nilai mencapai RM91.4 juta.

Peningkatan jumlah pengeluaran itu, kata beliau, dipercayai disebabkan pertambahan bilangan pengusaha ternakan ikan air tawar ekoran pemberian insentif dan bantuan yang diberikan oleh kerajaan.

Katanya, antara bantuan yang disediakan oleh Jabatan Perikanan negeri itu termasuk membaik pulih kolam terbiar dan menyediakan input benih ikan dan makanan harian ternakan. - Utusan

1 comments:

KELI OH KELI said...

info menarik ikan keli

http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya