MARDI cipta kit kesan bakteria makanan

Tuesday, February 23, 2010

Noor Azlina Masdor menunjukkan produk ciptaannya yang memenangi Pingat Emas dan Anugerah Paling Inovatif semasa Pameran Innobio 2009 di Kuala Lumpur tahun lalu.


KERACUNAN makanan biasanya berlaku akibat pencemaran bakteria berbahaya dan salah satunya adalah Salmonella. Salmonella merupakan salah satu genera patogenik yang penting dalam pencemaran makanan dan penyakit.

Pelbagai jenis produk makanan terutama unggas dan daging merupakan sumber penting dalam jangkitan Salmonella pada manusia.

Di negara ini jangkitan Salmonella telah menjadi endemik dan penyumbang kepada penyakit yang disebabkan oleh pencemaran makanan.

Disebabkan makanan merupakan bahagian penting dalam kehidupan manusia maka keselamatannya perlu diberikan perhatian. Makanan merupakan pembawa kepada kebanyakan penyakit berjangkit.

Justeru, penyelidik dari Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) menjalankan kajian menghasilkan kit pengesanan pantas atau diagnosis bagi mengesan Salmonella.

Pengawai Penyelidik di Pusat Penyelidikan Bioteknologi, MARDI, Noor Azlina Masdor berjaya menghasilkan kit ujian pakai buang immuno dot-blot Salmonella berasaskan kepada tindakbalas antibodi-antigen.

"Ini merupakan alternatif kepada ujian plat ELISA dan didapati lebih sensitif berbanding kaedah pengkulturan konvensional dan plat ELISA," katanya semasa ditemui di pejabatnya di Serdang, Selangor baru-baru ini.

Setiap ujian direka khusus bagi jalur kawalan positif (+) dan jalur kawalan negatif (-) dan tiga replikasi jalur ujian pada kertas nitroselulos.

Dalam kehadiran Salmonella, satu titik berwarna biru akan muncul pada jalur ujian (T) serta jalur kawalan positif (+).

Semua prosedur ujian dapat diselesaikan antara satu hingga satu setengah jam dan boleh mengesan Salmonella dengan bacaan paling rendah 1-5 CFU bagi 25 gram (g) sampel makanan.

Ujian berkenaan, jelas Noor Azlina, merupakan versi ELISA yang dimudahkan dan boleh digunakan tanpa peralatan khusus.

"Kit ini berdasarkan kepada gambaran visual tindakbalas antibodi-antigen Salmonella.

"Rekaan baru ini direka secara inovatif dan sesuai digunakan sebagai kit diagnosis pantas," katanya.

Kit ujian Salmonella berkenaan adalah ringkas, pantas dan mampu dibeli oleh usahawan memandangkan tiada pembaca ELISA diperlukan.

Ia juga boleh dihasilkan dalam kuantiti yang banyak dan dimusnahkan selepas digunakan.

Kit berkenaan juga boleh digunakan secara 'in-situ' dan ujian lapangan serta tidak memerlukan pekerja yang berpengalaman untuk mengendalikannya.

Noor Azlina berkata, kit yang dihasilkan di MARDI lebih murah berbanding kaedah konvensional manakala ujian strip juga agak mahal memandangkan kos yuran dan pengangkutan.

"Kit ini berpotensi digunakan dalam industri unggas bagi penilaian pencemaran Salmonella bagi kawalan kualiti.

"Selain itu ia juga sesuai digunakan oleh pengguna untuk memilih makanan yang berkhasiat dan tidak tercemar," katanya.

Kit berkenaan menerima Pingat Emas dan Anugerah Paling Inovatif semasa Pameran Innobio 2009 di Kuala Lumpur baru-baru ini. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya