Kerjasama pintar

Tuesday, February 23, 2010

Oleh Khairina Yasin
kayrina@bharian.com.my


NIK Mustapha (kiri) bertukar dokumen dengan Faruk di Serdang, baru-baru ini.
UPM, APFT tawar kursus penerbangan PPL

MATLAMAT Universiti Putra Malaysia (UPM) melahirkan tenaga kerja profesional dalam industri aeroangkasa bakal terlaksana hasil kerjasama pintar universiti terbabit dengan universiti swasta penerbangan tempatan, Akademi Asia Pasific Flight Training (APFT).

Kerjasama menerusi memorandum persefahaman (MoU) yang dimeterai kedua-dua pihak baru-baru ini, antara lain bertujuan memberi nilai tambah kepada pelajar program kejuruteraan aeroangkasa menerusi penawaran kursus dan latihan penerbangan lesen juruterbang persendirian (PPL) kepada pelajar berkelayakan.

Naib Canselor UPM, Prof Datuk Dr Nik Mustapha R Abdullah, berkata kursus `bridging’ akan ditawarkan kepada pelajar tahun empat program terbabit bagi melayakkan mereka mencapai tahap jurutera kategori C di samping jurutera profesional dalam industri penerbangan.

Katanya, Akademi APFT akan berperanan menyediakan latihan secara langsung dan kemudahan termasuk hangar, simulator dan kapal terbang bagi menyokong proses pengajaran dan pembelajaran.

“Malah, pelajar berkelayakan berpeluang mendapatkan latihan penerbangan PPL selama tiga bulan yang akan dilaksanakan pada cuti semester. 

“Kelebihan itu menjadikan graduan kejuruteraan aeroangkasa begitu unik kerana selain memperoleh ijazah, mereka juga memiliki lesen penerbangan yang menjadi laluan mudah untuk bergelar juruterbang profesional pada masa depan,” katanya pada majlis menandatangani MoU terbabit di Serdang, baru-baru ini.

MoU itu ditandatangani Nik Mustapha yang mewakili UPM, manakala Akademi AFPT oleh Pengerusinya, Datuk Faruk Othman. Hadir sama, Timbalan Naib Canselor Penyelidikan dan Inovasi, Prof Datuk Dr Abu Bakar Salleh.

Nik Mustapha berkata, UPM juga akan membantu Akademi APFT membangunkan program pengajian Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) dengan menggunakan kepakaran universiti.

Katanya, kepakaran dan pengalaman tenaga akademik UPM mampu dimanfaat sepenuhnya bagi memenuhi keperluan mendadak jurutera MRO ketika ini, terutama dalam industri pesawat tempatan dan pasaran antarabangsa.

Sementara itu, Faruk berkata, UPM membuat keputusan tepat apabila memilih Akademi APFT sebagai rakan kerjasama bagi meningkatkan kualiti kurikulum program kejuruteraan aeroangkasa kerana akademi itu mempunyai kemudahan yang memenuhi keperluan program itu.

Beliau berkata, segala kemudahan itu disokong dengan sistem pengurusan profesional, pasukan staf teknikal dan pentadbiran terlatih dan berpengalaman bagi memastikan program dan latihan itu dapat dilaksanakan dengan baik.

“Sebagai pusat latihan penerbangan berstatus institusi pengajian tinggi swasta, kami yakin kerjasama ini menguntungkan kedua belah pihak selain memberi manfaat berganda kepada perkembangan industri aeroangkasa negara,” katanya. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya