RM650 juta bantu pelajar miskin pelbagai kaum

Monday, February 8, 2010

KUALA LUMPUR 5 Feb. - Kerajaan membelanjakan sebanyak RM650 juta sepanjang tahun lalu bagi membantu murid dan pelajar miskin pelbagai kaum di semua jenis sekolah di negara ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Dr. Wee Ka Siong berkata, langkah tersebut menunjukkan keprihatinan dan juga pelaburan kerajaan dalam membangunkan modal insan negara.



Justeru, katanya, faktor kemiskinan bukan lagi penghalang kepada mana-mana pelajar untuk meneruskan pelajaran berbanding generasi terdahulu.

"Hampir 800,000 murid telah menerima bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) yang menelan belanja sebanyak RM400 juta pada tahun lalu.

"Bagi program Rancangan Makanan Tambahan (RMT) pula, sebanyak RM250 juta telah dibelanjakan melibatkan penyediaan makanan bernilai RM1.80 sehari untuk seorang murid," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Penyampaian Bantuan Pendidikan kepada 105 murid dan pelajar miskin melibatkan tujuh buah sekolah di sekitar Kepong dan Jinjang di sini hari ini.

Pada majlis tersebut, pengerusi sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu Kelab Kok Kwan, Lew Bok Hua memberikan sumbangan sebanyak RM76,000 kepada wakil Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Kepong 2 untuk pembinaan bangunan sekolah.

Dalam pada itu, Ka Siong berkata, penglibatan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dalam membantu prestasi sekolah yang lemah seperti diumumkan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam, diharapkan dapat membawa perubahan yang besar.

Beliau berkata, kementerian bukan sahaja memberikan perhatian kepada Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT), tetapi juga mengenal pasti sebanyak 10 peratus sekolah yang berada dalam kategori prestasi lemah.

"Kalau prestasi sekolah itu mungkin hanya mencapai 10 peratus sekarang ini, kita harapkan menerusi penglibatan IPGM, ia dapat ditingkatkan kepada 50 atau 60 peratus," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau menyelar tindakan segelintir pemimpin MCA yang terus mengkritik kumpulan Naib Presiden, Datuk Seri Liow Tiong Lai berikutan keputusan memboikot aktiviti Presiden, Datuk Seri Ong Tee Keat sehinggalah pemilihan baru parti diadakan.

"Ada pemimpin buat macam-macam andaian, kononnya apabila kita boikot, kita tidur, tidak buat kerja dan masalah komuniti pun kita tidak ambil kisah.

"Saya rasa ini adalah interpretasi yang melampau," katanya. - Utusan

1 comments:

Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya