Rezeki musim kemarau

Friday, February 19, 2010



AZLINA Azaludin bersama suaminya, Azman Yaakob menunjukkan air kelapa pandan yang dijual di gerainya berhampiran Terminal Bas Shahab Perdana, Jalan Sultanah Sambungan, Alor Setar, semalam.



ALOR SETAR 18 Feb. – Siapa sangka dengan hanya menjual air kelapa pandan di tepi jalan, seorang penjual air kelapa mampu memperoleh pendapatan mencecah empat angka hanya dalam masa tiga hari.

Musim kemarau yang melanda negeri ini turut membuatkan orang ramai mencari air kelapa pandan untuk diminum bagi menghilangkan dahaga.

Selain enak untuk diminum, air kelapa pandan juga mempunyai pelbagai khasiat kepada manusia dan dikatakan boleh menjadi penawar kepada racun.

Penjual air kelapa pandan, Azlina Azaludin, 28, berkata, penjualan air kelapa pada musim kemarau ini meningkat dan dia mampu menjual air kelapa sehingga 600 ke 700 biji dalam masa sehari.

“Dalam masa tiga hari jualan saya boleh mencecah 2,500 biji dan musim kemarau ini boleh mendatangkan rezeki yang berganda kepada saya.

“Setiap hari memang tak menang tangan saya dan suami, Azman Yaakob, 28, melayan pelanggan yang datang minum di gerai kami,” ujarnya ketika ditemui di gerainya yang terletak berhampiran Terminal Bas Shahab Perdana, Jalan Sultanah Sambungan di sini hari ini.

Menurutnya, pada mulanya dia hanya menjual air tebu di kawasan tersebut sejak dua tahun lalu dan hanya menjual air kelapa pandan pada 2009.

“Saya lihat ramai orang suka minum air kelapa dan mengambil keputusan untuk menjual air kelapa pandan kerana rasanya lebih enak dan baunya yang lebih wangi.

“Pada mulanya saya hanya jual sekitar 50 biji dalam sehari dan langsung tak sangka kini saya boleh jual sehingga beribu-ribu biji,” katanya.

Beliau berkata, dia mendapat bekalan buah kelapa pandan dari Perlis serta Thailand dan dia hanya menjual kelapa pandan terbaik di gerainya bagi memastikan pelanggan datang kembali ke gerainya.

“Ada sesetengah penjual yang jual kelapa kampung namun mereka tulis mereka jual kelapa pandan.

“Saya tidak mahu tipu pelanggan kerana prinsip saya dalam berniaga ialah kita jual apa yang kita makan,” ujarnya.

Azlina memberitahu, harga buah kelapa yang dijual di gerainya antara RM2 hingga RM2.70.

Katanya, dia tidak pernah menutup gerainya melainkan bekalan buah kelapa pandan terputus.

“Saya memang bercadang untuk membuka gerai air kelapa pandan di tempat lain namun bekalan kelapa pandan tidak mencukupi.

“Musim kemarau kali ini membuatkan permintaan terhadap air kelapa pandan semakin tinggi dan saya amat bersyukur dengan rezeki yang diberikan Tuhan kepada saya,” katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya