Bekalan elektrik untuk 4,000 penduduk Pulau Tuba

Friday, February 19, 2010

LANGKAWI 17 Feb. - Seramai 4,000 penduduk Pulau Tuba di sini yang kini menjana tenaga elektrik menerusi generator diesel akan menikmati bekalan elektrik lebih selesa apabila projek kabel dasar laut dari tanah besar ke pulau berkenaan dilaksanakan.

Pengurus Besar Kanan (Operasi Wilayah 2) Bahagian Pembahagian, Tenaga Nasional Berhad (TNB), Roslan Abdul Rahman berkata, beliau telah dimaklumkan bahawa projek RM50 juta itu akan dimasukkan oleh Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

"Pelaksanaan projek ini adalah untuk memastikan penduduk dapat menikmati bekalan elektrik yang lebih selesa," katanya pada majlis dialog bersama masyarakat, di sini hari ini.

Beliau menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan Tuba Barat, Abdul Rani Awang di majlis tersebut.

Bekalan tersebut akan disalurkan meliputi kampung Pulau Tuba Barat, Pulau Tuba Timur, Selat Bagan Nyior, Lubuk Chempedak dan Bagan Pauh.

Roslan juga berkata, TNB telah mengenal pasti beberapa projek lain untuk dilaksanakan di Langkawi tahun ini yang melibatkan peruntukan berjumlah RM10.6 juta.

"TNB telah membelanjakan RM3.2 juta untuk melaksanakan beberapa projek pembekalan elektrik di Langkawi," katanya.

Beliau juga berkata, seramai 1,826 pengguna domestik di Langkawi menikmati potongan rebat bagi bil bulanan berjumlah bawah RM20. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya