RM100j bantu belia timba ilmu

Tuesday, February 16, 2010

Oleh Ifwan Tun Tuah
ifwan@bharian.com.my


MAZNAH, (dua dari kiri) berbual dengan Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid (dua dari kanan) dan Timbalan Pengarang Kumpulan Berita Harian, Mahfar Ali (kanan) di Majlis Makan Malam Kembara Kelab News Desk Berita Harian di Resort Permaisuri, Port Dickson, kelmarin.
Kementerian Sumber Manusia tingkat program kemahiran jana tenaga mahir berkualiti

PORT DICKSON: Kerajaan menyediakan peruntukan RM100 juta kepada Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) Kementerian Sumber Manusia pada tahun ini untuk disalurkan sebagai pinjaman kepada pelatih yang mengikuti latihan kemahiran di pusat latihan bertauliah di seluruh negara.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan, berkata peruntukan itu akan digunakan untuk menampung kos melahirkan kira-kira 15,000 tenaga mahir di kalangan rakyat tempatan, terutama golongan muda.

"Kita mahu golongan muda yang tidak mendapat peluang melanjutkan pelajaran dalam bidang akademik memilih bidang kemahiran yang menjanjikan masa depan cemerlang.

"Peruntukan diberi kepada pelatih dalam 33 bidang kemahiran utama itu antara lain membabitkan kos sara hidup dan yuran pengajian mereka," katanya selepas menghadiri Majlis Makan Malam Kembara Kelab NewsDesk Berita Harian di Permasuri Resort di sini, kelmarin.

Pada majlis tahunan itu, seramai 230 ahli kelab dan keluarga masing-masing mengambil kesempatan sempena cuti Tahun Baru Cina untuk berkumpul dan beramah mesra bagi merapatkan silaturrahim antara satu sama lain.

Mengulas lanjut, Maznah berkata pinjaman berkenaan adalah bantuan kerajaan kepada belia yang mahu menyambung pengajian dalam bidang kemahiran dan mereka perlu mempunyai rasa tanggungjawab membayarnya kembali selepas menamatkan latihan dan mendapat pekerjaan.

Sehingga Oktober tahun lalu, perbadanan itu merekodkan seramai 57,036 atau 43.8 peratus daripada peminjam tidak pernah membuat pembayaran balik pinjaman mereka membabitkan tunggakan sebanyak RM463.68 juta.

Maznah berkata, kementeriannya mengambil pelbagai langkah mengutip semula tunggakan daripada peminjam, termasuk menubuhkan Jawatankuasa Kutipan Bayaran Balik Pinjaman Tabung Pembangunan Kemahiran dipengerusikannya sendiri.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, pihaknya sedang mengkaji latihan kemahiran sedia ada di semua pusat latihan bagi di naik taraf supaya melahirkan tenaga mahir berkualiti.

Selain itu, katanya pihaknya bercadang menambah bidang latihan kemahiran baru bagi memenuhi permintaan industri yang semakin berkembang maju. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya