Rezeki dari ikan masin

Tuesday, February 23, 2010


Noria Muammil (kiri) membantu pengurus Sabah Seasource Trading, Mahadali Aliuddin membungkus produk ikan masin (gambar kiri) untuk dijual kepada pelancong dan orang ramai di Kota Kinabalu, baru-baru ini. – UTUSAN/Ghazali Basri


KOTA KINABALU 22 Feb. – Walaupun membesar dalam keluarga nelayan, tidak pernah terlintas di fikiran Mohd. Noh Anuk, 46, bahawa satu hari nanti dia akan berjaya dalam perniagaan ikan masin.

Ini kerana keluarganya yang merupakan nelayan tradisional tidak pernah menghasilkan ikan masin.

Bagi mereka, ikan hanyalah sebagai satu sumber rezeki atau pendapatan sejak turun-temurun.

Bagaimanapun, minat dan semangat ingin mencuba dalam perniagaan ikan masin membuatkan anak kelahiran Kampung Simunul, Semporna itu nekad memulakan perniagaan secara kecil-kecilan.

“Saya bermula sekitar 1984, datang dari kampung dengan hanya berbekalkan modal tidak sampai RM1,000 untuk menjual ikan masin di Pasar Ikan Kering, Kota Kinabalu, di sini.

“Ketika itu semua ikan masin dihasilkan sendiri dan saya mempelajari cara-cara menghasilkan ikan masin melalui seorang rakan,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Di peringkat awal kata Mohd. Noh, pendapatan kasarnya hanya RM30 sebelum ditolak dengan modal kerana pasar itu tidak dikenali, bukan seperti hari ini yang mana ia mula menjadi tumpuan.

Begitu pun katanya, ia tidak pernah mematahkan semangatnya untuk menjual ikan masin dan terus bertahan berniaga di pasar tersebut.

Berkat ketabahan katanya, dia kini boleh berbangga kerana berjaya membuka pusat atau kedai sendiri iaitu Sabah Seasource Trading yang menjual pelbagai hasil laut yang dikeringkan.

Menurutnya, kedai tersebut yang terletak di deretan rumah kedai di hadapan pasar ikan masin sedia ada itu pada 2007 kini menjadi tumpuan orang ramai khususnya para pelancong.

“Kedai ini berjaya dibuka setelah tiga kali jatuh bangun dalam bidang perniagaan ikan masin, saya dibantu oleh isteri dan empat pekerja,” kata bapa kepada lima anak itu.

Dia memberitahu, kedai berkenaan yang beroperasi dari pukul 8 pagi hingga 11 malam dan hanya bermodalkan RM3,000 dengan menyewa setengah bahagian premis sahaja.

Setelah perniagaan bertambah maju setahun kemudian, dia mengambil keputusan menyewa keseluruhan kedai. Pelanggannya terdiri daripada 50 peratus orang tempatan dan selebihnya pelancong asing.

Isterinya, Noria Muammil, 26, berkata, kini terdapat lebih 50 jenis ikan masin dan makanan kering dijual di kedainya termasuk dijadikan ubat untuk penjagaan kesihatan.

“Terdapat beberapa jenis ikan masin antaranya kurau, talang, gelama, tenggiri dan keropok, harganya bermula daripada RM18 sekilogram hingga RM50 sekilogram,” katanya.

Sabah Seasource Trading katanya, turut menjual perut ikan, tiga jenis udang, ikan bilis dan bermacam lagi hidupan serta tumbuhan laut yang dikeringkan.

Selain itu, ujar Noria, kedai tersebut yang merupakan pertama seumpamanya di negeri ini turut menjual makanan laut kering lain seperti rumpai laut dan timun laut.

“Ini biasanya dijadikan makanan bagi meningkatkan kekuatan tenaga batin selain memberi manfaat yang besar untuk kesihatan,” katanya.

Semua bahan tersebut katanya, diperoleh dengan cara pajakan melalui hasil tangkapan nelayan-nelayan dari seluruh Sabah. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya