Tanam sayur menguntungkan

Sunday, January 10, 2010


AHMAD Shah Salim bercucuk tanam pelbagai jenis sayuran di sekeliling rumahnya di Kampung Sri Jaya, Sungai Nibong, Semerah, Batu Pahat.

BATU PAHAT 9 Jan. – Seorang pesara tentera tidak menyangka hobi menanam beberapa jenis sayur di sekeliling rumah kini bertukar menjadi sumber pendapatan yang agak lumayan.


Ahmad Shah Salim, 49, membuktikan berbudi pada tanah dapat memberi kehidupan yang baik kepada seseorang pesara tentera berbanding mengharapkan wang pencen semata-mata.

Dengan menanam pelbagai jenis sayuran seperti kacang panjang, timun, kacang buncis, cili dan kunyit, pulangan yang diperoleh beliau adalah cukup memuaskan lebih-lebih lagi jika harga semasa meningkat.

Setelah bersara daripada Skuadron Semboyan 3, Briged Kuching Sarawak, Ahmad Shah mulanya mengusahakan kebun kelapa sawit seluas 7.2 hektar milik keluarga.

Beliau kemudian bercucuk tanam beberapa jenis sayuran di kawasan lapang sekitar kebun tersebut yang terletak di belakang rumahnya untuk keperluan sendiri sahaja.

Dengan bantuan isteri, Junaidah Tukiran, 38, sayur-sayuran yang ditanam mula mendapat perhatian daripada masyarakat setempat.

‘‘Apabila hasil sayur melebihi keperluan kami, saya mula menjualnya kepada yang berminat terutama bila ada kenduri atau kepada pengusaha kedai makan,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini baru-baru ini.

Melihat akan permintaan yang semakin meningkat, beliau kemudiannya menjadikan tanaman sayuran sebagai salah satu mata pencarian utama dengan mengusahakannya secara tetap melibatkan modal permulaan RM3,000 sejak tiga tahun lalu.

Tambahnya, beliau tidak memerlukan modal yang besar kerana menggunakan kaedah fertigasi dan melalui kaedah ini juga tidak memerlukan kawasan yang luas.

‘‘Ternyata, usaha itu membuahkan hasil yang agak lumayan. Daripada niat untuk kurangkan belanja harian, akhirnya tak sangka dapat tingkatkan taraf ekonomi,’’ ujarnya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya