Johaini 'terpikat' pada nanas sejak muda

Tuesday, January 19, 2010


Johaini Sarju (kiri) membantu pekerjanya memunggah nanas ke atas lori untuk dipasarkan di Kampung Semerah Darat, Semerah, Batu Pahat.


BATU PAHAT 18 Jan. - Dibesarkan dalam keluarga petani dan hidup susah membuatkan Johaini Sarju, 35, nekad untuk mengubah nasib keluarga dengan terus berbudi kepada tanah kerana yakin usahanya itu tidak akan sia-sia.

Seawal usia 16 tahun, Johaini sudah mula membantu ayahnya menanam nanas di kebun mereka di Kampung Semerah Darat, Semerah dekat sini dan terus menjadi petani selepas tamat tingkatan lima tanpa rasa ragu atau ingin bekerja makan gaji di kilang.

Malah anak muda itu tidak pernah terfikir untuk merantau mencari pekerjaan lain kerana yakin sektor pertanian mampu mendatangkan pendapatan tetap dan lumayan sekiranya diusahakan bersungguh-sungguh.

Melihat kegigihan dan ketekunan orang tuanya membanting tulang menanam nanas, Johaini bertekad untuk berjaya menjadi petani dan peraih nanas suatu hari nanti.

Tiga tahun lalu, dia mula menyewa tanah orang kampung yang terbiar dan berjaya menanam sehingga 300,000 pokok nanas Moris di tanah seluas 12 hektar di sekitar kawasan Semerah dan kini tanah yang disewanya melebihi 40 hektar.

Pengalaman ibu bapanya menanam nanas sejak lebih 20 tahun lalu menjadi aset penting untuk dia menjadi petani berjaya apatah lagi sentiasa mendapat sokongan padu daripada isteri, Azlina Enndi, 31, serta ahli keluarga yang lain.

Kini usahanya mampu dibanggakan dan dengan dibantu 16 pekerja, Johaini turut membekalkan kira-kira 10,000 biji nanas ke Kuala Lumpur pada setiap hari kecuali Jumaat.

Menurutnya, selain nanas jenis Moris dan Josephine yang berbuah besar dan manis, pihaknya juga menanam nanas merah yang sering digunakan masyarakat Cina untuk sesuatu keraian.

Johaini mengakui hasil yang diperolehinya cukup untuk membayar gaji pekerja, lori, sewa dan kehidupan mereka enam beranak dengan pendapatan kira-kira RM2,000 sebulan. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya