LKIM Wujud Ladang Laut Tingkat Pendapatan Nelayan

Sunday, January 17, 2010

PASIR PUTEH, 17 Jan (Bernama) -- Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) membelanjakan kira-kira RM100,000 untuk membina sebuah "ladang laut" di kawasan Laut Cina Selatan bagi meningkatkan pendapatan 2,000 nelayan tradisional di Kelantan.

Timbalan Pengarah LKIM Kelantan Muhamad Yusuf berkata ladang terletak kira-kira lima batu nautika dari pantai Kelantan itu membabitkan pembinaan tukun konkrit di kawasan seluas satu hektar.

"Nelayan Tumpat, Kota Baharu, Bachok dan Pasir Puteh kini boleh menangkap ikan di kawasan itu," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian elaun sara hidup nelayan di Tok Bali di sini, pada hari Ahad.

Seramai 232 nelayan yang menganggotai Persatuan Nelayan Semerak, Pasir Puteh menerima elaun masing-masing sebanyak RM200 yang disampaikan oleh Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Pasir Puteh, Zawawi Othman, dan majlis pagi ini turut dihadiri oleh pengerusi persatuan itu Datuk Mohd Jelani Jaafar.

Muhamad Yusuf berkata ladang berkenaan juga dijangka mampu menarik kemunculan pelbagai spesies ikan, termasuk ke kawasan sekitarnya untuk bermain dan membiak pada skala yang lebih besar.

Menurutnya sebelum ini nelayan terpaksa menangkap ikan di merata tempat atau membina tukun sendiri daripada batang buluh dan daun kelapa dengan perbelanjaan yang besar.

Beliau berkata pihak LKIM sentiasa memantau ladang itu dengan mendapat khidmat juruselam sekurang-kurangnya sekali dalam setahun bagi memastikan tiada pencemaran dan tiada pukat hanyut yang tersangkut yang boleh menghalang ikan daripada membiak. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya