Sabah terima geran ternakan kambing

Tuesday, January 26, 2010

KOTA KINABALU 25 Jan. - Kementerian Pertanian dan Industri Makanan negeri menerima peruntukan RM3.1 juta daripada Kerajaan Pusat bagi tujuan penyelidikan dan pembangunan (R&D) bidang ternakan kambing di negeri ini.

Menterinya, Datuk Yahya Hussin berkata, peruntukan dalam bentuk geran itu adalah sumbangan Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) yang diberikan pada hujung tahun lalu.

"Kerjasama ini melibatkan kementerian saya dan Universiti Pertanian Malaysia (UPM) kerana negeri ini berpotensi besar bagi dibangunkan dengan ternakan kambing dalam skala yang besar," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menerima kunjungan pemimpin Pertubuhan Peladang Negeri (PPN) Sarawak di Wisma Pertanian Sabah, di sini hari ini.

Rombongan seramai sembilan orang tersebut diketuai oleh Pengerusinya, Datuk Francis Harden Hollis yang juga Menteri Muda Pembangunan Tanah Sarawak.

Yahya yang juga Timbalan Ketua Menteri berkata, pihaknya kini menumpukan ternakan kambing jenis Boer yang diimport dari Australia berikutan potensinya yang tinggi.

Beliau memberitahu, Sabah kini mempunyai beberapa pusat ternakan kambing jenis itu dan antara yang terbesar ialah di Pusat Pembiakbakaan Kambing Boer di Kabang, Papar.

"Pusat ini yang dimiliki Koperasi Pembangunan Desa (KPD) beroperasi sejak 2005 di kawasan seluas 20 hektar dan menempatkan lebih 1,500 ekor kambing Boer," katanya.

Selain itu jelas beliau, KPD turut mempunyai dua buah lagi pusat ternakan iaitu di Kampung Kelatuan, Papar selain di Bukau, Beaufort dengan masing-masing menempatkan antara 500 hingga 1,000 ekor kambing. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya