RM100 juta tingkat mutu Tadika Kemas

Sunday, January 17, 2010

Kerajaan pastikan kanak-kanak di luar bandar dapat asas pendidikan kukuh

JITRA: Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah memperuntukkan lebih RM100 juta tahun ini bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan kemudahan di Tadika Kemas seluruh negara.

Menterinya, Datuk Seri Shafie Apdal, berkata usaha meningkatkan kemudahan itu selaras hasrat kerajaan memastikan Tadika Kemas dapat bersaing dengan tadika lain, termasuk swasta dalam menyediakan pendidikan peringkat awal untuk kanak-kanak luar bandar.

"Kerajaan mahu kanak-kanak khususnya di luar bandar mendapat akses peluang pendidikan awal yang berkualiti kerana kita percaya pendidikan prasekolah perlu diberi perhatian.

"Jika kanak-kanak ada asas kukuh dari segi ilmu, ia memudahkan mereka mencapai kejayaan pada peringkat rendah dan menengah.

"Selain membuka Tadika Kemas yang baru, peruntukan itu digunakan untuk menaik taraf kemudahan sedia ada dan membaiki kualiti pengajaran, termasuk alat bantuan mengajar.
"Langkah itu juga seiring saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mahukan kualiti pendidikan prasekolah ditingkatkan, terutama di luar bandar," katanya pada majlis perjumpaan bersama waris murid Tadika Kemas di kawasan Dewan Undangan Negeri Kota Siputeh di Kodiang, dekat sini semalam.

Shafie yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, berkata kementerian itu juga memperuntukkan RM7.3 juta untuk pembangunan kemudahan Tadika Kemas di seluruh negeri ini sepanjang tahun ini.

"Ia termasuk RM5 juta diperuntukkan bagi menaik taraf kemudahan dan peralatan supaya sistem pendidikan itu dipertingkatkan," katanya.

Beliau berkata, setakat ini ada 738 kelas Tadika Kemas di negeri ini dengan murid melebihi 18,000 orang pada tahun ini, berbanding lebih 17,000 tahun lalu. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya