Projek tebatan mesti diberi keutamaan

Tuesday, January 5, 2010


SEBAHAGIAN kawasan pekan Rantau Panjang yang ditenggelami air setiap kali air di Sungai Golok melimpah.

KOTA BHARU 4 Jan. - Sungai Golok sepanjang 95 kilometer menjadi sebahagian besar daripada sempadan yang memisahkan Kelantan dan Thailand dari sudut geografi dan politik, selain daratan dan laut.

Dua jambatan di Bukit Bunga-Buketa dan Rantau Panjang-Sungai Golok menjadi penghubung bagi laluan secara sah dan agak terkawal di samping khidmat feri di Pengkalan Kubor, Tumpat.

Sungai sempit yang mengalir pekat itu dengan penempatan di sepanjang dua tebingnya masih menjadi penghubung pertalian masyarakat di pinggir sempadan dan membantu menjana sosioekonomi setempat.

Namun, ia juga mengheret kebimbangan berterusan terhadap kegiatan penyeludupan yang menjejaskan hasil negara dan mengancam rakyat seperti dadah dan juga jenayah.

Setiap kali banjir pula, sungai yang kerap melimpah itu turut menenggelamkan kawasan pinggir, melumpuhkan beberapa kawasan termasuk pekan Rantau Panjang dan memusnahkan banyak kawasan tanaman.

Justeru, isu keselamatan, apabila sempadan sungai itu mudah dibolosi dan banjir melanda setiap tahun menjadi persoalan yang seolah-olah tiada kesudahannya.

Timbul juga tanggapan bahawa sempadan negara semakin susut ekoran hakisan tebing yang dikatakan kian ketara.

Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN) Negeri Kelantan, Mohamed Rosle Mamat berkata, isu sempadan negara tercetus di mana-mana sahaja.

Katanya, di Kelantan, isu ia mudah dibolosi disebabkan kawasan sempadan yang luas selain kegiatan sindiket yang mempunyai kaitan dengan penduduk tempatan.

''Masalah seumpama ini timbul di mana-mana negara bersempadan dan sukar dibanteras sepenuhnya, malah oleh negara-negara kuasa besar apabila membabitkan sempadan mereka," ujarnya.

Menurut beliau, pihaknya bersama 12 agensi penguatkuasaan di sempadan sentiasa mengambil langkah perlu dari semasa ke semasa termasuk mengadakan program kesedaran kepada masyarakat setempat bagi menanganinya.

Namun, katanya, projek tebatan banjir sungai yang menjadi keutamaan untuk disegerakan kini bukan sahaja dapat turut membantu mengurangkan kesan bencana alam tetapi juga menangani keselamatan sempadan.

Dalam taklimatnya kepada media baru-baru ini, beliau percaya, projek bernilai RM1.2 billion ini akan diberikan keutamaan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Menjelaskan projek itu lebih lanjut, Pengarah Pelaksana Projek Persekutuan Jabatan Pengairan dan Saliran negeri, Mat Rahim Ismail berkata, projek berkenaan sudah dicadangkan sekian lama.

Ia turut merangkumi pembinaan lencongan sungai, tembok (ban) banjir, kunci air, jalan baru serta meninggikan laluan keselamatan.

Katanya, pelaksanaan projek tebatan banjir di sepanjang 95 kilometer sungai terbabit dijangka mengambil masa tiga tahun untuk disiapkan dan peruntukan sebanyak RM500 juta diperlukan bagi menjayakan fasa pertama.

"Reka bentuk projek yang bermula dari Pengkalan Kubor di Tumpat hingga Kampung Jenob, Jeli ini hampir siap dan bergantung kepada kelulusan kerajaan menerusi RMK-10.

"Pelaksanaan fasa satu projek terbabit memberi tumpuan bagi mengatasi masalah banjir yang kerap berlaku setiap kali musim tengkujuh di pekan Rantau Panjang dan beberapa penempatan di Tumpat.
''Projek ini adalah keutamaan kami dan termasuk dalam kategori mesti dilakukan," katanya.

Mat Rahim berkata, selain sistem perparitan dalam pekan, lencongan sungai dicadangkan dibuat di Kampung Kubang Rambutan bagi mengurangkan paras Sungai Golok setiap kali banjir.

''Air sungai akan dilencongkan ke Sungai Lanchang sebelum masuk semula ke Sungai Golok selepas melepasi Pekan Rantau Panjang.

''Malah tembok penghalang banjir akan dibangunkan sekitar pinggir tebing pekan itu dan juga ban yang boleh turut membantu pemantauan dari segi penyeludupan.

''Keperluannya amat mendesak demi kepentingan masyarakat. Jika hujan lebat di selatan Thai atau Jeli, air sungai Golok akan melimpah ke kawasan tebing sebelah kelantan kerana ban di negara jiran adalah tinggi," ujarnya.

Katanya, pembinaan ban-ban akan menjadi benteng limpahan air Sungai Golok yang akan dibina pada paras seimbang dengan apa yang telah dilakukan oleh pihak berkuasa Thailand.

Ban-ban ini juga akan menjadi sebahagian daripada jalan-jalan keselamatan yang ditingkatkan sepanjang pinggir sempadan.

''Kawasan yang sering ditakungi air semasa banjir seperti di beberapa penempatan di Tumpat akan disediakan parit pengumpul yang membolehkan air dipam keluar ke Sungai Golok apabila parasnya tinggi," ujarnya.

Dari segi kawalan hakisan pula, beliau berkata, di bawah projek menstabilkan tebing, ia telah turut dilakukan secara berperingkat-peringkat sejak RMK-6 lagi di 13 lokasi strategik sepanjang sungai itu berdasarkan peruntukan yang ada.

''Kita menggunakan kaedah menambak dengan batu-batu besar yang memberi ruang kepada tumbuh-tumbuhan kecil untuk terus menghijaukan persekitaran di samping dapat mengelak tujahan air di dasar sungai.

''Kaedah kita menyebabkan projek membenteng sungai di beberapa lokasi di tebing negara jiran di kawasan penempatan penduduknya lebih terserlah di beberapa lokasi.

''Selain longgokan batu biasa, kita juga menyediakan struktur batu dalam raga (gapion), di samping kepingan konkrit.

''Kita telah menyelesaikan 80 peratus proses penstabilan tebing di kawasan tumpuan melalui kaedah-kaedah itu," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya