Penstrukturan Agensi Bukti Kerajaan Serius Bangun IKS Negara

Saturday, January 9, 2010

MUAR, 9 Jan (Bernama) -- Penstrukturan semula dan penyelarasan 18 buah agensi di bawah Perbadanan SME Malaysia yang akan dilaksanakan tahun ini membuktikan kerajaan serius di dalam membangunkan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di negara ini.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata kesungguhan kerajaan itu juga terserlah apabila kerajaan memperuntukkan RM7 bilion dalam bajet belanjawan pada tahun ini.

"Pelbagai program telah disediakan semata-mata untuk meningkatkan daya saing IKS dan ini adalah bukti kerajaan serius dalam membantu usahawan IKS supaya ia mencapai tahap lebih baik," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Festival Pembangunan Usahawan Melayu Zon Selatan anjuran Dewan Perniagaan Melayu Malaysia di Dewan Jubli Intan di sini pada Sabtu.

Menurut Mukhriz, pembabitan usahawan bumiputera dalam bidang IKS khususnya dalam industri makanan halal kini sudah semakin memberangsangkan.

Industri makanan halal dunia begitu besar di mana nilai perdagangan barangan tersebut berjumlah RM7.4 trilion dua tahun lalu.

Katanya, penduduk Islam dunia pada tahun 2008 berjumlah 1.6 bilion dan angka itu memberi peluang perniagaan yang besar terutama dalam bekalan makanan halal. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya