Berniaga di pasar tani lumayan

Friday, January 22, 2010


SEBUAH pasar tani menerima kunjungan pelanggan yang menggalakkan di Kangar.


KANGAR 21 Jan. – Berniaga di pasar tani nampak seperti suatu perniagaan yang kecil, namun siapa sangka bahawa pulangan yang dinikmati oleh peniaganya adalah lumayan sehingga mampu meningkatkan taraf ekonomi masing-masing.

Contohnya, jika dahulu Wan Nasruddin Wan Nidzamuddin, 29, berpendapatan hanya RM800 sebulan dengan bekerja sebagai pelayan di restoran makanan segera, kini dia meraih RM3,500 sebulan dengan berniaga makanan di pasar tani.

“Tujuh tahun saya bekerja di restoran dan sering terfikir sampai bila harus bekerja dengan gaji ‘cukup makan’ untuk sara hidup yang semakin tinggi.

Justeru saya melakukan penghijrahan dan bertekad untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan,” katanya.

Wan Nasruddin merupakan salah seorang penjual nasi lemak, ayam goreng dan minuman di Pasar Tani Taman Sena di sini sebanyak dua kali seminggu.

Apa yang menggembirakan ialah apabila sambutan orang ramai terhadap nasi lemaknya begitu menggalakkan.

Apa tidaknya, jika dahulu dia hanya menggunakan motosikal untuk berniaga, kini dia sudah mampu memiliki sebuah van dan mempunyai lima pekerja.

Seorang lagi peserta pasar tani, Ramli Omar, 66, adalah antara golongan peniaga veteran yang berniaga di pasar tani dengan menjual ayam yang telah diproses.

Pendapatannya walaupun tidak menentu, namun amat lumayan iaitu pendapatan bersih RM4,000 sebulan dengan berniaga sebanyak enam kali seminggu.

Menurut Ramli, walaupun berniaga ayam yang merupakan produk harga kawalan, namun ia tetap memberi keuntungan kepada para peniaga.

“Di pasar tani, kita tidak boleh sewenang-wenangnya menaikkan harga kerana ia telah ditetapkan dan sentiasa dipantau, namun itu tidak bermakna ia tidak boleh membawa keuntungan,” katanya.

Namun begitu, dengan faktor usianya yang semakin meningkat, dia berhasrat mewariskan perniagaan itu kepada anak-anaknya kerana percaya perniagaan membawa rezeki yang besar.

Dalam pada itu Sharifah Rohim, 45, yang dahulunya menanam sayur-sayuran kampung berhampiran rumahnya dan terpaksa menolak hasil ladang ke pasar borong dengan pendapatan RM800 sebulan, juga telah beralih ke pasar tani.

Apabila diberi peluang menjual sendiri hasil tanaman di pasar tani, Sharifah berjaya mendapat keuntungan yang berlipat ganda iaitu kira-kira RM650 seminggu.

“Saya menjual sayur enam kali seminggu di pasar tani. Jika dahulu saya cuma menjual hasil tanaman sendiri, kini saya membeli sayur-sayuran daripada orang kampung, sekali gus saya dapat membantu mereka walaupun tanaman yang dihasilkan tidak banyak,” katanya.

Ku Hasrin Ku Abd. Rahman, 28, pula mula berkecimpung dalam aktiviti perniagaan di pasar tani sejak 2007 di Pasar Tani Desa Raya di sini.

Bekas pekerja kilang pembungkusan di Pulau Pinang itu tidak pernah berasa bosan walaupun pada peringkat awal pendapatannya tidak seberapa.

Ku Hasrin kini berniaga produk makanan seperti rempah ratus dan minyak kelapa dara (VOC).

“Keuntungan berniaga lebih lumayan berbanding makan gaji kerana dengan menjual rempah ratus, saya mampu meraih keuntungan RM600 sebulan manakala VOC pula RM3,000 sebulan,” katanya.

Muhamad Irsyad Abdul Razak, 22, pula adalah antara remaja yang gigih berniaga di pasar tani dengan menjual baja organik.

Anak muda ini yang berkecimpung dalam perniagaan di pasar tani sejak tiga tahun lalu berniaga dua kali seminggu dan memperoleh pendapatan bersih RM6,000 sebulan.

“Saya mula berniaga produk ini sebaik sahaja tamat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan apabila mendapati hasil jualan yang menguntungkan, saya tidak terfikir untuk berhenti berniaga,” katanya.

Berbekalkan semangat yang berkobar-kobar dan keinginan yang kuat untuk meningkatkan perniagaannya, ia membuatkan Muhamad Irsyad berusaha untuk memantapkan diri dengan mengambil kursus persijilan dalam bidang pertanian. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya