Dana RM700j biaya semula bantuan pelajaran dihenti

Thursday, January 28, 2010

Daripada Zainor Said di Cebu, Filipina


MUHYIDDIN bersalaman dengan Setiausaha Eksekutif kepada Presiden Filipina, Eduardo Ermita selepas majlis perasmian Persidangan Majlis Menteri-Menteri Pelajaran Asia Tenggara Kali Ke-45 (Seameo) dan Mesyuarat Menteri-Menteri Pelajaran Asean kali kelima (Ased) di Filipina, semalam.

Ibu bapa miskin tanggung beban banyak skim dipotong: TPM

KEMENTERIAN Pelajaran akan mendapat peruntukan tambahan RM700 juta bagi membiayai semula pelbagai bentuk bantuan yang terpaksa dihentikan sebelum ini, berikutan pengurangan peruntukan diberikan tahun ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata pada mesyuarat Kabinet pagi semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, bersetuju supaya bantuan dihentikan sebelum ini dilaksanakan semula bagi meringankan beban pelajar dan ibu bapa.

Katanya, bantuan berkenaan membabitkan Skim Bantuan Tuisyen (SBT) pelajar miskin, bantuan pakaian seragam unit beruniform, bantuan makanan asrama, rancangan makanan tambahan, elaun murid berkeperluan khas dan bantuan sukan dan kokurikulum.

“Kita sudah mengadakan perbincangan dengan Kementerian Kewangan, mana-mana kemudahan sebelum ini terpaksa dipotong dan kini bebannya mula memberi kesan kepada rakyat, kita harus kaji dan laksanakan semula.

“Langkah ini membuktikan kerajaan prihatin dengan beban yang terpaksa ditanggung rakyat terutama ibu bapa yang berpendapatan rendah di pedalaman.

“Dengan langkah ini, kita harap tidak akan timbul masalah ibu bapa yang tidak mampu menghantar anak mereka ke sekolah kerana bantuan kini disalurkan semula, ” katanya kepada wartawan Malaysia petang semalam, selepas tamat hari kedua Persidangan Majlis Menteri-Menteri Pelajaran Asean ke-45, di sini, yang bermula kelmarin dan berakhir esok.

Kemudahan SBT hanya diberikan kepada murid Tahun Empat, Lima dan Enam sekolah rendah kerajaan dan sekolah rendah bantuan kerajaan dengan pendapatan bulanan keluarga kurang RM530 di Semenanjung, Sabah (RM585) dan Sarawak (RM685).

SBT bertujuan membantu murid yang lemah dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik serta Sains, dan mereka layak menerima 10 baucar bernilai RM10 untuk setiap mata pelajaran berkenaan.

Berhubung perasaan tidak puas di kalangan pemimpin kesatuan guru di Sabah dan Sarawak apabila mendapati tidak terdapat sekolah di negeri berkenaan tersenarai sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi yang diumum beliau kelmarin, Muhyiddin berkata, kementerian tidak bersikap menganaktirikan mana-mana sekolah di negeri tertentu.
Katanya, pemilihan 20 sekolah itu berdasarkan kriteria ketat serta piawaian yang ditetapkan.

Beliau berkata, soal piawaian dan kriteria pemilihan tidak boleh di kompromi dan setiap sekolah yang dipilih harus memenuhi standard yang ditetapkan.

Bagaimanapun, katanya, pihak kementerian akan mengumumkan 30 lagi Sekolah Berprestasi Tinggi kumpulan kedua tahun depan dan 50 lagi pada 2012 menjadikan semua 100 sekolah.

Sehubungan itu, katanya, sekolah yang tidak terpilih kali ini masih mempunyai peluang untuk tersenarai. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya