Perda lahir tenaga mahir

Wednesday, January 6, 2010

BUTTERWORTH 5 Jan. - Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) akan menumpukan strategi melahirkan lebih ramai tenaga mahir bagi mengisi permintaan sektor industri sepanjang pelaksanaan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Pengurus Besarnya, Datuk Azmi Lateh berkata, strategi itu penting bagi menampung permintaan
sektor industri yang menjadi antara penyumbang utama kepada pertumbuhan ekonomi negeri.

Jelasnya, beberapa langkah sudah diatur bagi memastikan pelaksanaan RMK-10 turut merangkumi pembangunan program-program kemahiran terutama melalui institut latihan Perda, Perda-Tech.

''Perda menyedari wujudnya keperluan mendesak supaya kita melahirkan lebih ramai golongan tenaga mahir untuk mengisi sektor industri yang semakin berkembang.

''Justeru, penyusunan program termasuk pengisian kursus di Perda-Tech akan dikaji dari semasa ke semasa bagi memastikan ia terus relevan dengan keperluan industri," katanya pada majlis penyampaian bantuan kelengkapan sekolah di sini baru-baru ini.

Majlis itu disempurnakan Pengerusi Perda yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penaga, Datuk Azhar Ibrahim.

Azmi berkata, selain pembangunan tenaga kerja berkualiti, pihaknya turut menumpukan kepada pembangunan akademik bagi melahirkan lebih ramai pelajar berpengetahuan tinggi.

''Usaha kita sebelum ini sudah menunjukkan hasil apabila Pulau Pinang berjaya menjadi salah sebuah daripada tiga negeri yang mencatatkan keputusan terbaik dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR)," katanya.

Sementara itu Azhar berkata, pihaknya optimis permohonan Perda untuk mendapat peruntukan sebanyak RM900 juta bagi pelaksanaan program RMK-10 akan mendapat pertimbangan sewajarnya daripada kerajaan.

''Bajet kali ini jauh lebih besar berbanding hanya RM164 juta pada RMK-9 kerana Perda memerlukan dana kewangan lebih tinggi bagi menampung semua kos pembangunan yang kebanyakannya tertumpu kepada usaha membantu penduduk berpendapatan rendah di Pulau Pinang," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya