Sektor Pertanian Tidak Diabai Dalam RMK10 - Awang Adek

Sunday, January 17, 2010

BACHOK, 17 Jan (Bernama) -- Sektor pertanian tidak akan diabai, sebaliknya akan terus diperkasa dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) yang akan dibentang 10 Jun ini.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata sektor itu antara yang dijangka diberi peruntukan terbesar kerana sebahagian besar rakyat di luar bandar bergantung hidup kepada pertanian.

"Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri sedang merangka pelan terperinci mengenainya," katanya kepada pemberita pada majlis penyampaian bantuan kerajaan di Kampung Beoh, di sini, pada hari Ahad.

Beliau berkata ini termasuk menyediakan peruntukan untuk pelbagai bentuk subsidi seperti baja padi, baja kapur, racun, upah tenggala, merata tapak sawah dan skim insentif peningkatan hasil sehingga RM2,500 setiap hektar.

"Ini tidak termasuk skim pemilikan jentera pembajak dan peralatan ladang tidak melebihi RM10,000 yang separuh daripada harga ditanggung oleh kerajaan," katanya yang juga Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Bachok.

Sementara itu Pengarah Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Kelantan Mohd Salim Sulaiman ketika berucap pada majlis itu, berkata LPP negeri menyediakan peruntukan sebanyak RM2 juta tahun ini bagi menjayakan skim pemilikan jentera sendiri. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya