Negara Mampu Jadi Pengeluar Madu Lebah Tualang Pasaran Global

Friday, January 8, 2010


KOTA BAHARU, 7 Jan (Bernama) -- Malaysia berusaha menjadikan madu lebah tualang sebagai makanan manis berkhasiat untuk pasaran dunia dengan mendapat pengiktirafan mutu kesihatan daripada universiti tempatan.

Negara dijangka menjadi pengeluar madu lebah tualang bermutu tinggi dunia setelah kajian Universiti Sains Malaysia (USM) Kampus Kesihatan Kubang Kerian, di sini memperakui khasiat dan mutu madu lebah tempatan lebih baik berbanding madu import.

Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) Mamat Yunos berkata kajian dijalankan oleh USM itu telah memakan masa selama tiga tahun, dan hasil laporan awal mendapati madu lebah tempatan bermutu tinggi dengan jaminan keaslian dan khasiat kepada pengguna.

"Kita masih meneruskan kajian lebih lanjut untuk mengetahui khasiatnya dalam mengubati pelbagai penyakit termasuk batuk," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini, hari Khamis.

Beliau berkata permintaan tempatan terhadap madu lebah itu juga meningkat apabila Fama Kelantan berjaya memperoleh hasil jualan pada tahun lepas sebanyak RM500,000 yang dibekalkan oleh kilang madu lebah Fama di Kuala Nerang, Kedah.

Mamat berkata Fama Kelantan menyasarkan jualan bagi 2010 meningkat sebanyak 20 peratus atau kira-kira RM600,000 memandangkan permintaan terhadap madu lebah tempatan semakin meningkat.

Dalam mengukuhkan pasaran madu lebah tualang itu, katanya, Fama akan menganjurkan seminar dua hari Penggunaan Madu Lebah Asli Kebangsaan kedua yang bertemakan "madu penyakit segala penyakit manusia dan Al-Quran penyembuh segala penyakit hati" di sini pada 11 Jan ini.

Beliau berkata seminar dua hari akan membincangkan beberapa kertas kerja antaranya "kaedah dan teknik pemeliharaan lebah madu", "ciri-ciri piawaian madu lebah Malaysia", "rahsia kandungan madu lebah tualang" dan "madu dan kesihatan wanita menopaus".

Mamat berkata kebanyakan Madu Lebah Tualang dikeluarkan di Kedah dan Pahang yang dipungut oleh pengusaha madu lebah dari pokok tualang yang banyak terdapat di kawasan hutan simpan negeri itu.

"Bagaimanapun buat masa ini terdapat kekurangan bekalan ekoran kesukaran mendapat madu lebah tualang yang dikira berbahaya untuk mendapatnya," katanya.

Bagi tujuan menambah pengeluaran Fama juga membekal madu lebah peliharaan dan madu lebah dari pokok gelang yang mempunyai rasa agak masam tetapi khasiat kandungan yang sama. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya