Langkah basmi kemiskinan

Friday, January 15, 2010

PUTRAJAYA 14 Jan. - Kerajaan akan menubuhkan kumpulan fokus bagi membasmi kemiskinan di peringkat daerah dalam tempoh terdekat.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, kumpulan itu melibatkan Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), pegawai daerah dan pegawai berkaitan.



"Penglibatan ahli politik, pegawai daerah dan kepimpinan masyarakat setempat akan menjadikan usaha mengenal pasti golongan sasaran lebih telus dan terbuka.

"Ini kerana mereka lebih mengetahui dan mendalami masalah kawasan sendiri berbanding kami di peringkat Pusat ini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan amanat tahun baru kepada warga Kementerian Luar Bandar dan Wilayah di sini hari ini.

Turut hadir timbalannya, Datuk Hassan Malik dan Datuk Joseph Entulu Belaun.

Sehubungan itu, Mohd. Shafie berharap tidak akan ada lagi individu yang tercicir dan dalam masa yang sama senarai nama yang dikemukakan itu tidak dipertikaikan mana-mana pihak.

"Apa yang kita perlukan ialah mereka yang benar-benar berhak dan bukannya atas desakan politik.
"Kegagalan mengenal pasti mereka yang layak akan menyebabkan berlaku pembaziran dan tidak akan mencapai sasaran kita," katanya.

Pada masa sama, kata Mohd. Shafie, pihaknya juga telah menubuhkan kumpulan fokus bagi pembangunan Orang Asli.

"Ia berperanan melonjakkan pembangunan Orang Asli dalam pelbagai bidang seperti ekonomi, pendidikan, keusahawanan, infrastruktur dan kesihatan," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya