90 KIRMT ceburi akuakultur

Tuesday, January 5, 2010


SEBAHAGIAN daripada rumpai laut yang diternak di kawasan perairan Nala, Tungku, Lahad Datu.


LAHAD DATU 4 Jan. - Sebanyak 90 ketua isi rumah miskin tegar (KIRMT) terdiri daripada nelayan di beberapa buah kampung sekitar Tungku akan dibantu melibatkan diri dalam program penternakan ikan dalam kolam dan penanaman rumpai laut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tungku, Datuk Mohd. Suhali Said berkata, program tersebut bertujuan meningkatkan pendapatan keluarga tersebut sekali gus mengeluarkan mereka daripada kemiskinan tegar.

Katanya, program di bawah projek Mini Estet Sejahtera kelolaan Kementerian Kemajuan Luar Bandar itu akan diselia oleh Jabatan Perikanan dan Pejabat Daerah.

''Kebanyakan mereka akan mengusahakan ternakan tersebut di sekitar perairan Nala dan kawasan Pusat Akuakultur Negara Zon Bakapit seluas 14,569 hektar," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan bantuan peralatan di bawah Projek Peningkatan Pendapatan Ekonomi Setempat Kampung Nala Tungku di sini semalam.

Hadir sama Penolong Pegawai Daerah Lahad Datu, Mat Jaidin; Penolong Pegawai Daerah Tungku, Ibrahim Abdul Hakim; Pegawai Perikanan Lahad Datu, Talib Hassan dan Ketua Anak Negeri, Abdillah Hamzah.

Suhaili berkata, dengan pengwujudan Pusat Akuakultur Kebangsaan akan menjadikan Tungku hab kepada segala aktiviti akuakultur negara.

Sehubungan itu, beliau berharap penduduk setempat akan memanfaatkan kelebihan itu dalam meningkatkan status kehidupan masing-masing.

Mengenai bantuan yang disalurkan, Suhaili berkata, penerima digalakkan sentiasa merujuk kepada jabatan berkaitan bagi memastikan peralatan yang disalurkan dapat dimanfaat secara maksimum.

Beliau menjelaskan, daripada 90 peserta KIRMT, sebanyak 50 akan terbabit dalam projek penternakan ikan dalam kolam manakala baki 40 terlibat dalam projek penanaman rumpai laut.

Sementara itu Talib memberitahu, lebih 90 peratus rumpai laut dari Lahat Datu datang dari daerah Tungku.

Katanya, di peringkat negeri, Lahad Datu merupakan pengeluar rumpai laut kedua terbesar selepas daerah Semporna. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya