ADUN Sementa usahakan tanaman nanas

Wednesday, January 6, 2010

KLANG 5 Jan. - Berbudi pada tanah takkan rugi. Kata-kata itu menjadi pegangan Datuk Abd. Rahman Palil yang kini memanfaatkan setiap inci tanah di kawasan rumahnya dengan tanaman nanas.

Usaha itu baru sahaja dijalankan pada awal tahun ini di atas tanah seluas 1.6 hektar di Jalan Wan Hassan, Batu 4 Jalan Kapar, bersebelahan Galeri Sementa yang merupakan kediamannya.

Projek itu turut mendapat kerjasama Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) bagi mengembangkan lagi industri penanaman nanas di Sementa.

"Ia juga digunakan oleh pihak LPNM untuk mengajar para petani kecil yang berminat mempelajari penanaman nanas bagi meningkatkan ilmu pengetahuan mereka sebelum berkecimpung dalam tanaman ini.



"Projek ini bukan untuk mendapat keuntungan semata-mata tetapi juga kerana ingin memanfaatkan tanah ini agar tidak terbiar," katanya kepada Utusan Malaysia yang meninjau ke kebunnya, baru-baru ini.
Ujar Abd. Rahman, beliau memilih nanas kerana ia merupakan tanaman tidak bermusim dan mudah dikendalikan bersesuaian dengan tugasnya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sementa.

Tambahnya, kelasakannya, tidak memerlukan penjagaan rapi atau kos pengendalian yang tinggi turut mendorong beliau memilih untuk menanam nanas.

Setakat ini, katanya, beliau hanya menanam satu jenis nanas sahaja iaitu N36 (kacukan Josephine dan Sarawak) yang benihnya diperoleh daripada LPNM.

Abd. Rahman memberitahu, beliau bakal menuai hasil pertama tanaman nanasnya pada awal tahun hadapan kerana tempoh matang tanaman itu hanya 12 bulan.

Sementara itu, menceritakan penglibatan awalnya dalam tanaman nanas, Rahman berkata, beliau sememangnya sangat berminat dalam bidang pertanian.

"Selepas melihat tanah kosong di sebelah rumah, terlintas di fikiran untuk memulakan projek pertanian yang memberi manfaat.

"Pada awalnya saya mahu orang kampung yang mengusahakannya tetapi mereka seperti tidak berminat dan akhirnya saya putuskan untuk mengusahakan sendiri tanaman ini.

"Alhamdulillah, saya mendapat sokongan seratus peratus daripada pihak LPNM dan dibantu dengan tiga orang pekerja sehingga usaha ini boleh diteruskan tanpa banyak rintangan," katanya.

Beliau merancang untuk memberikan sebahagian daripada hasil tanaman itu nanti kepada penduduk kampung sebagai satu amal jariah dan juga sebahagian lagi untuk dijual.

Abd. Rahman berharap tanaman nanasnya itu akan berkembang dan boleh menjadi contoh kepada orang ramai khasnya di kawasan Sementa untuk mencuba aktiviti seumpamanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya