RM200j untuk biaya sektor PKS

Thursday, January 7, 2010

BANK Simpanan Nasional (BSN) akan terus memfokus membantu usahawan tempatan, khususnya perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk mengembang perniagaan mereka menerusi skim pembiayaan mikro yang ditawarkan.
Naib Presiden merangkap Ketua Mikro Kewangannya, Nilammasri Ja’afar, berkata seperti 2009, tahun ini BSN turut mensasarkan untuk menyalurkan RM200 juta pinjaman kepada PKS dan percaya dengan produk berkenaan lebih ramai usahawan dapat dibantu untuk mengembangkan perniagaan mereka.

Menurutnya, sehingga 30 Oktober 2009, sebanyak 6,948 pinjaman bernilai RM102.2 juta diluluskan BSN.

Katanya, selain itu 7,036 pinjaman bernilai RM102.1 juta turut disalurkan pembayarannya kepada peminjam yang berkenaan terutama usahawan kecil dan mikro. “Kami menyeru kepada semua usahawan kecil yang memenuhi syarat pinjaman supaya berurusan dengan mana-mana pejabat dan cawangan BSN di seluruh negara untuk mendapatkan pembiayaan,” katanya.

Nilammasri berkata, BSN mensasarkan menjadi peneraju dalam pembiayaan mikro menjelang akhir tahun ini, sekali gus melengkapkan peranan sebagai sebuah bank komuniti.

Menurutnya, sehingga 30 Oktober 2009, BSN menerima 17,448 permohonan atau 1,750 purata sebulan dengan nilai RM446 juta. Beliau berkata, ketika ini 50 peratus daripada pembiayaan yang disalurkan di bawah skim itu untuk sektor peruncitan, perkhidmatan (40 peratus) dan pembuatan (10 peratus).

Sementara itu, BSN menyediakan pinjaman antara RM5,000 dan RM50,000 di bawah skim pembiayaan mikro yang ditawarkan pada kadar faedah menarik serta hanya mengambil tempoh dua minggu untuk proses kelulusan.

Selain membantu usahawan PKS, penyaluran pembiayaan itu juga membantu memacukan lagi pertumbuhan portfolio mikro kewangan BSN secara efektif tahun lalu.

BSN menguruskan pembiayaan melalui 49 pejabat (Pusat Mikro Kewangan) dan juga melalui 376 cawangan BSN di seluruh Malaysia. Menerusi pusat itu segala permohonan dan pemantauan dapat dilakukan dengan sistematik, teratur dan pantas. - Harian Metro

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya