Pengusaha IKS disaran terokai China

Monday, January 11, 2010

JERLUN 10 Jan. – Pengusaha Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di negara ini disarankan untuk meneroka lebih meluas pasaran di China bagi mengembangkan perniagaan mereka ke luar negara.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, Zon Dagangan Bebas China-ASEAN (CAFTA) yang berkuat kuasa 1 Januari lalu telah membuka peluang pasaran kepada pengusaha tempatan untuk mula mengorak langkah memasarkan barangan mereka ke China.

“Melalui CAFTA lebih 9,000 produk telah dihapuskan cukai dan ia membuka peluang antara negara ASEAN termasuk negara ini untuk mengeksport lebih banyak produk ke China.

“Peluang perniagaan dengan China telah terbuka dan kerajaan mahu lebih ramai pengusaha IKS memberanikan diri untuk meneroka pasaran China yang begitu luas,” katanya selepas merasmikan program Agro Kasih-I di sini hari ini.

Menurut Mukhriz, pada tahun lalu, jumlah dagangan antara negara ini dengan China ialah sekitar RM109 bilion dan dengan adanya CAFTA jumlah tersebut akan meningkat pada tahun ini.

“Usaha perlu dibuat untuk mempromosikan China kepada pengusaha IKS sebagai rakan dagangan terbaru negara ini.

“China bakal menjadi rakan dagangan keempat negara ini dan yang terbesar pada masa depan,” katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya