Perusahaan herba di rumah

Wednesday, January 20, 2010


Romli Hussain menunjukkan tumbuhan herba Mahkota Dewa di ladang berdekatan kawasan rumahnya di Kampung Bukit Kuang, Gurun. (Gambar kecil) beberapa jenis herba yang digunakan dalam penghasilan produk ubatan. – Utusan/Kamal Basir


GURUN 19 Jan. – Bermula dengan minat yang mendalam terhadap tumbuhan herba seorang pesara guru kini menjadikan produk-produk herba sebagai pendapatan utama bagi keluarganya.

Romli Hussain, 57, dari Kampung Bukit Kuang di sini begitu obses dengan herba dan di rumahnya sahaja ada lebih daripada 100 jenis herba pelbagai jenis yang kaya dengan pelbagai khasiat disimpan bagi tujuan perubatan.

Tanyalah apa sahaja jenis tumbuhan herba dan khasiat yang tersembunyi di dalamnya kepada Romli, pasti ada penerangan diperoleh daripadanya mengenai tumbuhan tersebut.

Antara tumbuhan herba yang ditanam dan disimpan di rumahnya ialah mahkota dewa, cekur, pokok tunjuk langit, pokok tutup bumi, kunyit putih, kunyit hitam, halia bara dan sebagainya.

Romli memberitahu, minatnya terhadap tumbuhan herba telah wujud sejak berusia belasan tahun lagi.

Tambahan pula katanya, neneknya adalah seorang bidan kampung dan oleh kerana sering melihat tumbuhan-tumbuhan herba digunakan membuatkan dia berminat untuk mengkomersialkan tumbuhan herba itu.

“Saya bermula dengan menghasilkan produk-produk herba daripada pokok mahkota dewa dan kini saya mahu mempelbagaikan produk herba dengan tumbuhan-tumbuhan herba lain.

“Kini saya mahu fokus kepada penghasilan krim langsing yang diasaskan daripada cekur dan campuran ekstrak mahkota dewa,” ujarnya ketika ditemui di rumahnya di sini baru-baru ini.

Menurut Romli, selain membeli tumbuhan-tumbuhan herba itu melalui seorang rakan di Kuala Lumpur, dia menanam tumbuhan seperti mahkota dewa, cekur dan sebagainya di kawasan rumah dan tapak semaian tumbuhan herba miliknya di Guar Chempedak.

Selain itu, katanya, dia berusaha menggalakkan penduduk kampung untuk menanam tumbuhan herba bagi menambahkan pendapatan keluarga.

“Pokok mahkota dewa ditanam oleh penduduk kampung di Pergi, Yan dan saya akan beli buahnya daripada mereka.

“Ada juga tumbuhan herba seperti pokok tunjuk langit dan pokok tutup bumi tumbuh secara meliar di kebun-kebun getah milik penduduk kampung dan saya akan beli pokok-pokok tersebut daripada mereka untuk meningkatkan ekonomi mereka,” katanya.

Ujarnya, setelah memperoleh kesemua tumbuhan herba yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu produk herba, dia akan mengeringkan tumbuhan-tumbuhan tersebut terlebih dahulu sebelum dihantar ke Kedah Bio Resources Corporation Sdn. Bhd. (KBio Corp) di Kulim untuk diekstrak dan diadun bagi dijadikan kapsul.

“Setiap satu penyakit ada tumbuhan herba khusus untuk merawat penyakit tersebut dan kita perlu mengadun bahan ekstrak herba ini mengikut sukatan yang tertentu.

“Setiap ekstrak herba ini telah diuji dan selamat untuk kegunaan manusia,” dakwanya.

Jelasnya, produk berasaskan herba itu berpotensi luas di pasaran dan kini dia hanya menumpukan perhatian untuk menjalankan proses pengeluaran bahan-bahan herba dari rumah.

“Ramai rakan saya akan datang mengambil bahan-bahan herba yang siap diproses untuk dijual sendiri di bawah label syarikat mereka. Saya cukup berpuas hati dengan hasil yang diperoleh dengan menghasilkan produk-produk herba ini dan mahu lebih ramai orang memberanikan diri untuk menjalankan perniagaan berasaskan herba,” katanya.

Bagi yang ingin mencuba herba tradisional Romli boleh menghubungi beliau di talian 012-4774415. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya