FAMA Sediakan 1,000 Motosikal Roda Tiga Untuk Usahawan Kecil Tani

Friday, January 8, 2010

TANJUNG KARANG, 7 Jan (Bernama) -- Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) menyediakan 1,000 unit motosikal roda tiga untuk dijual kepada mereka yang berminat menceburi perniagaan tani secara kecil-kecilan, menerusi kaedah sewa beli.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata usahawan tani yang berminat hanya perlu membayar wang pendahuluan RM300 dan ansuran bulanan RM100.

"Harga harga sebenar motosikal itu ialah RM7,500, tetapi menerusi program ini mereka hanya perlu bayar kepada FAMA RM3,500, manakala baki sebanyak RM4,000 itu ditanggung FAMA," katanya kepada Bernama selepas merasmikan Bengkel Keusahawanan Pemasar Tani Parlimen Tanjung Karang, di sini hari Khamis.

Mengulas lanjut, Noh berkata penyediaan motosikal itu diharap dapat membantu peniaga kecil-kecilan untuk mengangkut hasil tani dan ternakan yang dibeli daripada penduduk kampung ke pusat pengumpulan hasil pertanian FAMA.

Noh yang juga Anggota Parlimen Tanjung Karang berkata pada peringkat awal usahawan kecil tani ini mampu meraih pendapatan bersih sekitar RM2,000 sebulan.

Menurut beliau program penjualan motosikal roda tiga secara sewa beli itu dilaksanakan FAMA mulai tahun lepas dengan 400 unit.

Pada majlis itu turut Noh menyerahkan 18 unit motosikal roda tiga kepada peniaga-peniaga terpilih. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya