Kunjungan Najib usaha terbaru tarik modal UAE

Sunday, January 17, 2010

ABU DHABI: Lawatan rasmi empat hari Datuk Seri Najib Razak ke Abu Dhabi mulai semalam mampu meningkatkan lagi hubungan diplomatik dan dagangan dua hala antara Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu (UAE), terutama menarik kemasukan dana pembiayaan asing.

Duta Malaysia ke UAE, Datuk Yahaya Abdul Jabar, berkata kunjungan Perdana Menteri dilihat usaha terbaru Malaysia untuk menarik lebih banyak penanaman modal UAE, terutama dana pembiayaan asing berikutan banyak pelabur negara rantau Teluk beralih ke rantau Asean.

Yahaya berkata, pelabur UAE komited untuk mengalirkan modal kira-kira AS$2.7 bilion ke Malaysia dan dijangka beberapa memorandum (MoU) termeterai menerusi kunjungan Perdana Menteri kali ini.

“Serentak dengan dasar liberalisasi kewangan, kita berusaha meningkatkan pelaburan UAE dalam projek koridor pembangunan wilayah serta sektor kewangan, terutama perbankan Islam.

“Kita sedang mengenal pasti beberapa pelabur UAE, termasuk Abu Dhabi Islamic Bank dan National Bank of Abu Dhabi untuk mempertimbangkan operasi perbankan Islam di Malaysia.

“Selain itu, National Bank of Abu Dhabi sudah memohon mendapatkan lesen bank dagangan di Malaysia serta sedang menunggu keputusan Bank Negara dan Kerajaan Malaysia.
“Kita mensyaratkan bank mega yang ingin beroperasi di Malaysia peru menanam modal AS$1 bilion (RM3.5 bilion) untuk memperkukuhkan usaha menjadikan Kuala Lumpur hab kewangan antarabangsa, terutama perbankan Islam,” katanya kepada wartawan Malaysia di sini, kelmarin.

Perdana Menteri bersama isteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang singgah daripada lawatan rasmi ke Arab Saudi tiba di sini, malam tadi. Sempena lawatan rasmi ke UAE, Perdana Menteri dijadual berucap pada sidang pleno Sidang Puncak Tenaga Masa Depan Dunia di Dewan Pameran Kebangsaan Abu Dhabi. - Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya