Sektor pertanian diperkasa

Monday, January 18, 2010

BACHOK 17 Jan. - Pembangunan sektor pertanian yang melibatkan usaha meningkatkan taraf hidup petani akan terus diperkasakan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, sektor itu antara yang dijangka diberi peruntukan besar kerana majoriti rakyat di luar bandar bergantung hidup kepada pertanian.

Beliau yakin dengan prinsip kerajaan yang mengutamakan kepentingan rakyat, sektor itu antara yang akan diberi peruntukan terbesar menerusi Bajet RMK-10 pada 10 Jun nanti.

Menurutnya, Unit Perancang Ekonomi (EPU), Jabatan Perdana Menteri sedang merangka pelan tindakan yang terperinci untuk memperkasakan sektor pertanian dengan pendekatan lebih strategik.

"Ia mungkin turut merangkumi penyediaan peruntukan pelbagai bentuk subsidi seperti baja padi, baja kapur, racun, upah tenggala, merata tapak sawah dan skim insentif peningkatan hasil sehingga RM2,500 setiap hektar seperti dinikmati oleh petani sekarang," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita pada majlis penyampaian bantuan Kerajaan Persekutuan di Tapak Projek Tanaman Cili Fertigasi Kampung Beoh, dekat sini petang semalam.

Pada majlis berkenaan, lima peserta projek fertigasi cili menerima bantuan berjumlah RM279,000 bagi penyelengaraan ladang dan pengurusan tanaman, penyampaian subsidi harga padi kepada 248 petani dan skim pemilikan jentera kecil kepada 60 petani di kawasan berkenaan. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya