Perak negeri pertama guna teknologi bio keluar produk farmasi

Wednesday, January 6, 2010


PENGERUSI Perakbio Corporation Sdn. Bhd., Datuk Hamdi Abu Bakar (kanan) bertukar dokumen persefahaman dengan Dr. Y. Manevardan Reddy sambil diperhatikan Zambry Abd. Kadir pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) Saamya Biotech (Malaysia) Sdn. Bhd. dan Saamya Biotech (Malaysia) Sdn. Bhd. di Ipoh, Perak, kelmarin.

IPOH 5 Jan. - Perak akan menjadi negeri pertama mengeluarkan produk farmasi menggunakan teknologi bio berteraskan proses fermentasi di negara ini selepas kilang Saamya Biotech (Malaysia) Sdn. Bhd. di Taman Farmasi, Seri Iskandar dekat sini memulakan operasinya tahun depan.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, projek tersebut yang dijalinkan dengan kerjasama Saamya Biotech (India) Ltd. dan anak syarikat kerajaan negeri, Perakbio Corporation Sdn. Bhd. akan menjadi salah satu mercu tanda industri bioteknologi negara.

Beliau berkata, kilang tersebut akan mengeluarkan produk bio farmasi bernilai tinggi kira-kira 750 kilogram setahun dengan 1 gram berharga RM50,000.
''Projek ini akan memakan belanja hampir RM100 juta dan sudah dimulakan pembinaan perkara-perkara asas dan ia dijangka siap pada 2011.

''Ini merupakan satu lagi kejayaan usaha kerajaan negeri menarik pelaburan ke negeri ini dan terima kasih kepada para pelabur yang terus berkeyakinan untuk melabur di negeri ini," katanya.

Beliau ditemui selepas majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Perakbio Corporation Sdn. Bhd, Saamya Biotech (Malaysia) Sdn. Bhd. dan Saamya Biotech (Malaysia) Sdn. Bhd. di sini malam tadi.

Menurut Zambry, Perak tidak boleh lagi bergantung kepada ekonomi konvensional tetapi perlu mengembangkan sumber asli yang ada di negeri ini menerusi teknologi-teknologi baru seperti bioteknologi.

''Teknologi bio merupakan teknologi yang baru kepada kita dan projek teknologi bio menggunakan proses fermentasi ini merupakan yang pertama di Malaysia setakat ini.

''Kita perlu melihat secara kreatif untuk terus mengembangkan sumber-sumber asli yang banyak terdapat di negeri ini," katanya.

Sementara itu, Pengarah Urusan Saamya Biotech India, Dr. Y. Manevardan Reddy berkata, projek tersebut bakal memberikan lebih 130 peluang pekerjaan dan pemindahan teknologi khususnya kepada rakyat Perak.

''Buat permulaan, kita akan gunakan tenaga kerja yang dibawa dari India dan pada masa sama melatih tenaga kerja tempatan mengenai teknologi ini.

''Selepas tempoh beberapa tahun apabila pekerja tempatan sudah mempunyai pengetahuan, semua tenaga kerja dari India ini akan digantikan dengan pekerja tempatan," katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya