Produk Keluaran IKS Perlu Berkualiti Tinggi

Tuesday, January 19, 2010

SEREMBAN, 19 Jan (Bernama) -- Pengusaha Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di negara ini diminta menghasilkan produk yang bermutu tinggi memandangkan kerajaan telah pun mendapatkan tempat bagi memasarkan barangan mereka di pasaraya hypermarket antarabangsa, kata Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Johari Baharum.

Beliau berkata kabinet sebelum ini telah membuat keputusan supaya 30 peratus daripada produk-produk yang dipasarkan di pasaraya di negara ini adalah produk bumiputera.

"Rangkaian hypermarket seperti Tesco, Giant, Carrefour ini adalah rangkaian antarabangsa dan jika produk-produk kita ini bermutu tinggi, kita juga boleh gunakan rangkaian ini untuk memasarkan produk kita di peringkat antarabangsa," katanya selepas merasmikan Persidangan Kebangsaan Agro-Pemasaran 2010 di sini hari ini.

Katanya perkara itu tidak mustahil dicapai jika pengusaha IKS mementingkan kualiti produk, penjenamaan yang baik dan pembungkusan produk yang menarik sekaligus mampu bersaing dengan produk luar negara.

Johari berkata internet juga boleh dijadikan medium untuk memasarkan produk tempatan sama ada di dalam mahupun di luar negara.

Persidangan dua hari itu dianjurkan oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI). --BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya