Ibu Bapa Perlu Menabung Capai Sasaran Satu Rumah Satu Komputer

Saturday, January 23, 2010

UCHING, 23 Jan (Bernama) -- Ibu bapa khasnya daripada golongan berpendapatan rendah dinasihati agar menabung untuk memastikan anak-anak mereka mendapat kemudahan komputer di rumah masing-masing.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri Datin Fatimah Abdullah berkata masih ramai anak-anak di negeri ini khasnya di kawasan luar bandar yang belum menerima kemudahan komputer di rumah kerana keluarga tidak mampu untuk membeli kemudahan yang dianggap semakin penting dalam dunia pendidikan hari ini.

"Komputer bukan lagi barangan mewah, ia merupakan satu keperluan khasnya kepada anak-anak untuk mendapatkan ilmu dalam dunia teknologi maklumat (IT) yang semakin berkembang hari ini," katanya ketika berucap pada majlis perasmian pusat Kenshido International Sarawak di sini iaitu peneraju utama sistem pendidikan berasaskan portal internet.

Beliau berkata masalah jurang digital akan terus berlalu sekiranya ibu bapa khasnya di kawasan luar bandar terus mengabaikan keperluan kemudahan IT di rumah yang semakin penting dan perluas peranannya.

Sementara itu Pengurus Kanan Kenshido Romeyzee Zainuddin berkata sejak diperkenal pada tahun 1999 kira-kira 687,000 pelajar iaitu 52 peratus Cina, 29 peratus Melayu dan 19 peratus India menggunakan perkhidmatan portal pendidikan "Score A" secara dalam talian yang diperkenalkan oleh syarikat terbabit di seluruh negara. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya