Pelajari multimedia di PTPL

Sunday, January 24, 2010

PERKEMBANGAN sains dan teknologi sejak revolusi komputer pada 1970-an membawa dimensi baru kepada penggunaan medium berkenaan.
Jika pada peringkat awal, penggunaan komputer hanya terhad membantu menganalisis data asas manakala peralatannya mahal, kini penggunaan komputer semakin meluas.

Bukan saja fungsinya dipelbagaikan, jurusan ditawarkan juga mencakupi pelbagai aspek dengan ruang penawaran kerjaya luas.

Multimedia menggunakan medium komputer untuk menyaji dan menggabungkan teks, suara, gambar, animasi dan video dengan bantuan alat bantu dan perhubungan hingga memberi pengguna peluang, berinteraksi, berkarya dan berkomunikasi.

Lazimnya, ia banyak digunakan dalam dunia hiburan dan permainan komputer selain dimanfaatkan dalam pendidikan dan perniagaan.

Dalam dunia perniagaan, ia boleh digunakan sebagai profil perusahaan, produk, media kiosk informasi dan sistem elektronik pembelajaran.
Justeru, tidak hairan, apabila peluang pekerjaan terbuka luas kerana penggunaan multimedia tidak hanya mencakupi satu bidang semata-mata membitkan semua industri.

Antara bidang kerjaya yang boleh diceburi ialah grafik, jurutera bunyi dan pereka laman web malah boleh menghasilkan pulangan lumayan jika dijadikan perniagaan persendirian.

Awalnya, multimedia hanyalah media yang merangkumi gambar diam, teks, gambar gerak video, dan gambar gerak rekaan/animasi serta suara.

Kini, ia merangkumi gerakan kinetik dan bau seperti pertunjukan tiga dimensi (3 D).

Menyedari perkembangan pantas dunia multimedia dan permintaan tinggi sektor kerjaya, banyak institusi pengajian tinggi menawarkan kursus terbabit.

Kolej PTPL menawarkan pada peringkat diploma selain pelajar boleh menyambung pengajian hingga peringkat tertinggi.

Untuk mengikuti kursus itu, kelayakan asas ialah lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan mendapat tiga kepujian dalam mana-mana mata pelajaran atau sijil lain diiktiraf.
Pelajar yang mengikuti kursus ini akan menerima latihan teori dan praktikal sepanjang tempoh pengajian.

Berminat, hubungi Kumpulan Kolej PTPL, di talian 03-55136688 atau layari laman web: www.ptpl.edu.my.

Pilihan lain ialah dengan menghantar SMS ke INFOPTPL nama emel dan hantar ke 013-2433677/017-3993034 atau 016-630 8966. - Harian Metro

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya