Uniknya ternakan kambing Boer

Tuesday, March 9, 2010

 
Abdul Aziz Jamaludin (kiri) bersama kakitangannya memberi penerangan kepada pelatih mengenai kambing jenis 'Cross Boer' dan 'Full Blood Boer' di Serting, semalam.

JEMPOL 8 Mac - Sebut sahaja mengenai kambing, ada di kalangan kita yang menggemari keenakan dan kelazatannya baik ia dipanggang mahupun digulai mengikut cita rasa masingmasing.

Tidak kurang pula yang menganggap daging kambing merupakan salah satu faktor menyebabkan berlakunya komplikasi penyakit termasuklah darah tinggi berikutan kadar kolestrol yang tinggi.

Berikutan itu tidak ramai di kalangan penternak di negara ini yang bergiat secara aktif dalam penternakan kambing apatah lagi kambing jenis 'Cross Boer' dan 'Full Blood Boer'.

Bagi memenuhi keperluan pasaran tempatan, Subur Sejahtera Sdn. Bhd. menghasilkan baka berkenaan yang dilihat satu usaha bagi memastikan bekalan import daging kambing dapat dikurangkan.

Menurut Pengarah Urusannya, Abdul Aziz Jamaludin, syarikat yang mula ditubuhkan sejak 2003 ini bukan sahaja menghasilkan jenis baka kambing bermutu tinggi malah mempunyai saiz yang besar.

"Apa yang dapat kita lihat kambing jenis 'Cross Boer' dan 'Full Blood Boer' ini merupakan kacukan beberapa baka kambing yang dipilih dan disesuaikan dengan keadaan iklim negara ini.

"Ia bukan sahaja kurang hamis berbanding dengan kambing biasa malah jika dilihat saiznya lebih besar," katanya.

Kata beliau, sehingga kini sebanyak 1,393 ekor masih diternak oleh syarikat dan jumlahnya dijangka terus bertambah dalam tempoh beberapa bulan akan datang.

Ditanya mengenai aspek penjagaan kedua-dua jenis kambing berkenaan, Abdul Aziz mengakui agak sukar untuk menjaga kambing berkenaan memandangkan ia memerlukan perhatian dan pemeriksaan yang lebih kerap.

Katanya, pernah terjadi 800 ekor kambing kedua-dua jenis baka ini mati akibat serangan penyakit menyebabkan syarikatnya terpaksa mencari jalan untuk menyelesaikan masalah itu.

"Itu merupakan pengalaman pahit syarikat kami dan sejak dari itulah kita telah menjalankan pelbagai cara termasuk perbincangan dengan pihak Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI).

"Pada masa sama, bagi memastikan baka-baka ini mendapat makanan yang sesuai kita juga telah menanam rumput jenis Guinea, Stylo dan Nipea.

"Malah melalui pengalaman itu juga pihak syarikat juga bukan sahaja memasarkan baka-baka kambing berkenaan malah memberi mereka penerangan pengetahuan mengenai cara penjagaannya," katanya.

Ditanya mengenai kebolehupayaan baka ini dipasarkan di peringkat tempatan, Abdul Aziz sehingga kini berkata, permintaan terhadap kedua-dua baka kambing ini amat memberangsangkan mengikut gred.

Katanya, sehingga kini permintaan di negeri ini terus meningkat terutamanya di beberapa kawasan Felda selain orang perseorangan untuk menjalankan industri penternakan.

"Setiap baka jantan gred 'Full Blood Boer' dijual antara harga RM1,000 hingga RM1,500 manakala baka betina dijual antara RM600 hingga RM1,200 seekor.

"Pada masa sama, kita juga bercadang untuk memberikan khidmat nasihat kepada pembeli yang mana kita bukan sahaja memasarkan baka-baka kambing kepada orang ramai malah mendidik cara dan bagaimana untuk menternak,'' katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya