Pengusaha perabot disaran lakukan R&D

Wednesday, March 3, 2010

KUALA LUMPUR 2 Mac – Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), menggesa pengusaha perabot membuat pelaburan melalui program penyelidikan dan pembangunan (R&D) untuk memberikan nilai tambah terhadap perusahaan tersebut.

Menterinya, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, program itu dilihat mampu memenuhi permintaan pasaran dunia melalui penghasilan perabot mesra alam.


“Terdapat 1,800 syarikat perabot yang beroperasi di Malaysia dengan 90 peratus pengeluarannya untuk dieksport dan ini menjadikan ia sebagai salah satu penyumbang terbesar kepada ekonomi negara.

“Justeru ia meletakkan Malaysia di tangga ke-10 pengeksport terbesar dunia dengan eksport ke lebih 160 negara termasuk Amerika Syarikat, Jepun, Singapura, Kanada, India dan Emiriyah Arab Bersatu (UAE),” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Ekspo Perabot Antarabangsa Malaysia 2010 (MIFF) di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, KLCC di sini hari ini.

Menurutnya, program-program yang dianjurkan MIFF diharap membantu pengusaha-pengusaha perabot dari dalam dan luar negara untuk mengembangkan perniagaan mereka.

Jelasnya, perusahaan perabot mempunyai banyak kelebihan kerana ia memerlukan kreativiti dari segi rekaan dan ini yang perlu diberi perhatian oleh pengusaha untuk membantu membezakan perniagaan mereka dengan pesaing.

“Melalui MIFF, kita telah sediakan landasan untuk mereka mengembangkan perniagaan dan saya yakin dengan pertambahan bilangan peserta dan pelawat dari luar, ia mampu membantu pengusaha ini memajukan lagi perniagaan mereka.

“Sehubungan itu, untuk memastikan pengeluaran perabot kekal di pasaran antarabangsa, pengusaha-pengusaha perlu memastikan perabot yang dihasilkan berkeadaan baik dari segi pembuatan dan rekaan selain membuat pelaburan dalam pengiklanan dan promosi,” katanya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya