Kg. Perangkap pusat kraf besi

Saturday, March 20, 2010

PASIR MAS 19 Mac - Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (PKKM) Cawangan Negeri Kelantan akan membangunkan Kampung Perangkap di sini sebagai Pusat Pengeluaran Kraf Pandai Besi Negeri Kelantan berikutan peningkatan jualan di bawah program Satu Daerah Satu Industri (SDSI).

KAMARUZAMAN Idris (tiga dari kiri) menyerahkan dokumen bengkel pandai besi kepada wakil pengusaha, Mat Ariffin Ibrahim di Kampung Perangkap, kelmarin.

Pengarahnya, Kamaruzaman Idris berkata, kampung tersebut dipilih disebabkan penduduknya menunjukkan kesungguhan dan telah mencapai sasaran pengeluaran barang kraf tangan yang ditetapkan oleh agensi itu.

Beliau memberitahu, sehingga kini terdapat 20 pengusaha kraf tangan yang mempunyai kemahiran dalam seni pertukangan besi di kampung berkenaan.

"Jualan tahunan mereka meningkat kepada RM198,000 pada 2009 berbanding RM32,000 pada permulaan pengenalan SDSI pada 2006.

"Sambutan terhadap jualan kraf tangan besi Kampung Perangkap juga meningkat apabila mencecah pendapatan sehingga RM15,000 pada Promosi Hari Kraf Kebangsaan di Kuala Lumpur baru-baru ini," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap merasmikan Majlis Penyerahan Bengkel Pandai Besi di Kampung Perangkap di sini semalam.

Kamaruzaman berkata, kampung itu dikenal pasti mampu dimajukan di bawah program SDSI dan dua buah bengkel pandai besi di kampung itu dibangunkan pada 2008 untuk lima pengusaha.

Bagi meningkatkan pengeluaran, katanya, lima penduduk dipilih sebagai tenaga pelapis dan mengikuti latihan kemahiran di bengkel anjuran Perbadanan Kemajuan Kraftangan.

''Mereka juga diberi pendedahan dalam bidang keusahawanan supaya bersama-sama aktif dalam menjual hasil kraf tangan berkenaan," ujarnya.

Sehingga kini, katanya, pengusaha kraf tangan itu juga berpeluang menyertai Program Jualan Promosi dan Demonstrasi di Showcase SDSI Peringkat Kebangsaan di Melaka dan Promosi Pandai Besi di Waterfront Kuching, Sarawak.

Beliau meminta lebih ramai pengusaha kraf tangan besi di negeri itu supaya mendaftar dengan Perbadanan Kemajuan Kraftangan bagi mengikuti program pembangunan SDSI.

Katanya, mereka boleh menghubungi perbadanan itu menerusi talian 09-7126266 pada waktu pejabat untuk maklumat lanjut. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya