Bumiputera perlu bercita-cita tinggi ceburi bidang perniagaan

Monday, March 1, 2010

PONTIAN 28 Feb. – Masyarakat peniaga bumiputera hendaklah menanam cita-cita tinggi dalam bidang yang diceburi dan tidak mudah berputus asa sekiranya ingin berjaya.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, sebelum menguruskan sesuatu perniagaan yang besar, mereka hendaklah mampu memulakan di peringkat kecil-kecilan.

Katanya, selain itu, mereka juga hendaklah sentiasa ingin belajar dan menimba ilmu pengetahuan dalam bidang perniagaan sama ada di kalangan rakan-rakan niaga mahupun melalui kursus.

Menurut beliau, kerajaan sentiasa membuka peluang kepada usahawan bumiputera untuk berjaya namun terpulanglah kepada mereka menentukannya.

“Penyertaan orang Melayu dalam bidang perniagaan merupakan satu cara bagi kita untuk terlibat dalam kegiatan ekonomi,’’ katanya ketika merasmikan ‘Up Town Pontian’ di hadapan bangunan Mara Pontian, di sini semalam.

‘Up Town Pontian’ yang pertama dibuka di daerah Pontian itu menempatkan 32 peniaga yang memulakan perniagaan mereka mulai pukul 5.30 petang hingga 2.00 pagi pada setiap hari ini.

Turut hadir, Pengarah Mara Negeri Johor, Ahmad Sokirin, Pengerusi Persatuan Penyewa Premis Mara Pontian, Ahmad Yahya Damiran dan Pegawai Mara Pontian, Jaleha Yahya.

Ahmad yang juga Ahli Parlimen Pontian menambah, pihaknya berterima kasih kepada Mara Pontian kerana membenarkan kawasan premisnya digunakan oleh para peniaga.

“ Kami berharap usaha ini sebagai satu permulaan bagi mereka yang ingin belajar berniaga dan juga para peniaga di Lorong Cendol yang terlibat dengan kebakaran baru-baru ini,” ujarnya.

Beliau berkata, kerajaan bercadang membina satu jambatan baru dari kawasan perhentian bas pontian ke Pusat Perdagangan Pontian bagi memastikan Bandar Pontian Kecil tidak ‘mati’.

“Tidak dinafikan Pusat Perdagangan Pontian atau dikenali sebagai Tambak semakin maju dan menjadi tumpuan ramai dengan adanya pelbagai kegiatan ekonomi dan kemudahan awam lain.

“Namun kita akan memastikan Bandar Pontian Kecil akan terus dikunjungi ramai dengan aktiviti ekonomi dan kegiatan lain seperti ‘Up Town Pontian’ dan sebagainya,” jelasnya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya