Pengimport ikan tarik balik boikot

Wednesday, March 3, 2010

PUTRAJAYA 2 Mac – Semua pengimport dan pemborong ikan hari ini bersetuju untuk menggunakan Kotak Ikan Berinsulasi Bergred Makanan (KIBFG) secara berperingkat sehingga November ini.


Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, serentak itu, mereka turut bersetuju untuk menarik balik boikot import ikan bermula petang ini.

‘‘Isu penggunaan KIBFG dianggap selesai menerusi kata sepakat di kalangan ahli Jawatankuasa Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia dalam perbincangan bersama kementerian berhubung pelbagai isu berbangkit terhadap penggunaan kotak tersebut yang telah berlarutan sejak empat tahun lalu.

‘‘Kedua-dua pihak berjaya selesaikan (isu ini) dengan tolak-ansur dan ia berlaku hanya disebabkan masalah komunikasi yang kurang baik,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan 35 wakil syarikat pengimport ikan dari Indonesia dan Thailand, di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia, Datuk Yusoff Ismail.

Para pengimport ikan memulakan boikot membawa masuk hasil laut dari Indonesia dan Thailand atas keengganan mereka menggunakan KIBFG seperti diarahkan kerajaan.

Ia berikutan beberapa isu seperti kononnya terdapat hanya sebuah kilang KIBFG yang membekalkannya kepada pengimport, seterusnya mendakwa wujud monopoli dalam amalan itu.

Noh berkata, menerusi perbincangan itu juga, kementerian bersetuju membuka peluang kepada semua syarikat pembekal KIBFG untuk mengedarkan kotak itu di samping menambah satu lagi skim insentif sebanyak RM20 bagi pembelian kotak seberat 30 kilogram yang dimohon oleh pengimport ikan dari Thailand.

Selain itu, katanya, mereka turut menuntut jaminan agar penggunaan KIBFG tidak akan ditukar sekurang-kurangnya selama 10 tahun.

‘‘Kilang untuk membuat kotak tersebut yang sebelum ini hanya ada empat kini ditambah kepada dua lagi dan pengimport juga bebas untuk menempah di mana-mana kilang itu asalkan spesifikasi kotak itu mengikut kehendak Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

‘‘Satu lagi skim insentif sebanyak RM20 bagi pembelian kotak seberat 30 kilogram yang dimohon oleh pengimport dari Thailand yang sebelum ini hanya diberi kepada kotak seberat 100 dan 50 kilogram saja,” katanya.

Sementara itu, Yusoff berkata, beliau telah mengarahkan semua pengimport ikan dari Thailand dan Indonesia membawa masuk semula ikan mulai petang ini.

‘‘Saya telah arahkan semua pengimport untuk bawa masuk bekalan ikan untuk pasaran tempatan di semua pelabuhan dan pintu sempadan negara seperti di Bukit Kayu Hitam, Pengkalan Kubor dan Rantau Panjang,” jelasnya. - Utusan

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya