Rakyat Didahulukan : 23 Qari, Qariah Terima Insentif RM2,000 Sebulan

Wednesday, March 3, 2010

 
PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyampaikan replika imbuhan khas dan sijil penghargaan kepada bekas johan qari Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa tahun 1985, Noor Din Idris (kanan) di Bangunan Putra, Putrajaya, hari ini. Pada majlis itu seramai sembilan qari dan 14 qariah yang menjadi johan sejak tilawah itu bermula pada 1961 menerima insentif RM2,000 secara tetap setiap bulan.

PUTRAJAYA, 3 Mac (Bernama) -- Sebanyak 23 qari dan qariah yang menjadi johan tilawah Al-Quran peringkat antarabangsa anjuran kerajaan Malaysia, menerima insentif berupa wang tunai RM2,000 secara tetap setiap bulan.

Bayaran imbuhan khas yang selaras dengan konsep Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan itu, diberikan kepada sembilan qari dan 14 qariah yang menjadi johan sejak tilawah itu bermula pada 1961.

Majlis penyampaian insentif itu yang diadakan di sini Rabu disempurnakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Turut hadir, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Najib dalam ucapannya, berkata pemberian imbuhan itu, berkuatkuasa mulai Oktober tahun lepas serta sepanjang hayat, menunjukkan keprihatian dan komitmen tinggi kerajaan dalam mengiktiraf dan menghargai sumbangan penggiat serta pendidik Al-Quran.

Beliau berkata ia juga sekaligus menggalakkan masyarakat Islam membudayakan al-Quran dengan berusaha membaca, mempelajari dan seterusnya mengaplikasikan ajaran Al-Quran dalam kehidupan seharian.

"Bertepatan dengan itu, pelbagai program dianjurkan oleh kerajaan bagi memperkasakan Al-Quran di kalangan masyarakat Islam di negara ini sama ada peringkat nasional atau antarabangsa yang diadakan saban tahun.

"Realitinya, kejayaan kerajaan secara konsisten menganjur majlis tilawah ini memberi impak yang besar kepada para qari dan qariah yang berjaya mengharumkan nama negara sekaligus melonjakkan imej Malaysia sebagai sebuah negara Islam contoh yang dihormati dan disegani di seluruh dunia," katanya.

Perdana Menteri berharap dengan pengiktirafan berganda oleh kerajaan itu akan memberi dorongan kepada masyarakat Islam supaya berminat mempelajari, menghayati dan meminati seni membaca Al-Quran secara taranum.

Beliau juga berkata Al-Quran bukan sekadar untuk dibaca dan dihafaz tetapi lebih dari itu menjadikan kitab suci itu sebagai sumber ilmu dan intelektual dalam kehidupan.

Katanya tradisi membudayakan Al-Quran di kalangan masyarakat Islam akan menjadikan ilmu Islam berkembang serta bercambah menunjangi cabang ilmu serta kemajuan.

"Ianya akan membuahkan ilmu tentang akidah, syariah dan fiqah yang mampu memayungi peribadi manusia yang unggul seumpama pohon rendang tempat manusia menumpang berteduh," katanya.

Antara penerima insentif itu ialah Faridah Mat Saman, yang menjadi johan qariah sebanyak lapan kali pada tilawah Al-Quran peringkat antarabangsa. -- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

 
 
Copyright © 1MALAYSIA Berjaya